Stor efterspørgsel på mejeriprodukter sikrer Arla et stærkt halvårsresultat

På trods af udfordringerne fra Covid-19 krisen har Arla formået at øge koncernens omsætning med 2,8 pct. til 40,5 mia. kr. i årets første seks måneder.

Arla
Marked

”Det første halvår af 2020 har i sandhed været en særdeles usædvanlig tid, og jeg er meget stolt af vores medarbejdere, vores andelshavere og vores resultater. Covid-19 krisen er den alvorligste krise, jeg har oplevet som CEO i Arla, og ligesom mange andre fødevarevirksomheder, har vi meget hurtigt skulle omstille vores produktion til at imødekomme markant ændrede spisevaner hos forbrugerne, efterhånden som de enkelte lande lukkede ned. Det lykkedes os lynhurtigt at kanalisere mælk fra vores foodservice-forretning til detailhandlen og sikrede dermed at kunne levere markant flere mejeriprodukter til madlavning derhjemme. Det viser, hvor robust og smidig vores forretning og andelsselskab er.”

Med disse ord opridser CEO i Arla Peder Tuborgh de udfordringer og resultater, som mejerikoncernen har oplevet i første halvår af 2020.  Det sker i forbindelse med offentliggørelsen af et halvårsregnskab, som viser at koncernens samlede omsætning steg med 2,8 pct. til EUR 5,4 mia. (DKK 40,5 mia.) sammenlignet med EUR 5,2 mia. i første halvdel af 2019 - primært drevet af en meget stærk vækst i salget af strategiske brands på tværs af markeder. Samtidig øgede selskabet øgede lønsomheden og opnåede en nettoresultatandel på 3 pct. af omsætningen sammenlignet med 2,3 pct. i første halvdel af 2019.

Arla-indtjeningen – som måler den værdi, Arla skaber per kg ejermælk – var på 37,0 eurocent sammenlignet med 36,1 eurocent i første halvdel af 2019.

Forbrugerne vælger kendte brands i krisetider
Da restauranter, caféer og kantiner måtte lukke på grund af Covid-19 krisen, oplevede Arlas foodservice-forretning en hurtig og kraftig tilbagegang. I takt med at flere har lavet mad og spist derhjemme, har forbrugerne købt flere traditionelle mejeriprodukter, og dette mere end opvejede det tabte foodservice-salg og de lavere markedspriser.

Den samlede volumendrevne omsætningsvækst for strategiske brands steg med hele 10,4 pct. De globale mærker Lurpak® og Puck® oplevede en vækst på henholdsvis 17,7 og 16,7 pct. Arla® var påvirket af tilbagegangen i foodservice, men leverede stadig en volumenvækst på 3,3 pct., mens Arlas mælkebaserede drikkevarer (MBB) leverede en volumenvækst på 13,1 pct., primært drevet af Starbucks®.

”Da forbrugere verden over blev tvunget til at blive hjemme, forventede vi, at vores traditionelle mejeriprodukter ville klare sig godt, og det har de bestemt også gjort. Under nedlukningen har mejeriprodukter fået en fornyet og øget relevans hjemme hos forbrugerne på tværs af lande, og de har f.eks. været meget glade for at lave mad med vores Lurpak® smør. Efterhånden som de enkelte lande begynder at åbne op igen, arbejder vi på, hvordan vi bedst kan fortsætte med at levere vores kendte brands til kunder og forbrugere,” siger Peder Tuborgh.

Forventninger til helåret
Usikkerheden omkring varigheden og omfanget af de økonomiske og markedsmæssige konsekvenser af Covid-19 krisen forventes at fortsætte i anden halvdel af 2020. Arla vil fortsat fokusere på at styre virksomheden sikkert gennem krisen, den kommende deadline for Brexit-forhandlingerne og den forestående globale recession.

”På kort sigt ser vi to meget alvorlige og uforudsigelige risici for anden halvdel af 2020. Den ene er Covid-19 krisen, som langt fra er slut. Derudover har vi de potentielle negative konsekvenser af Brexit-forhandlingerne. På længere sigt er det nødvendigt for forretningen at være klar til at navigere gennem den forventede globale recession. Så vi skal fortsat være robuste og agile for at sikre, at Arla fortsætter med at være lige så solid og konkurrencedygtig, som den er i dag,” siger administrerende direktør Peder Tuborgh.

Trods de meget usikre eksterne faktorer forventer Arla at nå en omsætning for 2020 på EUR 10,4-10,8 mia., en nettoresultat-andel på 2,8 til 3,2 pct. af omsætningen og en gearing ved årets udgang i den lavere ende af 2,8-3,4.

Læs mere om Arla halvårsregnskab:

Selskabets pressemeddelelse

Halvårsrapport for første halvår 2020

Danmarks første, store el-lastbil skal nu levere Arlamælk i København

Den reducerer udledning af CO2 med 67 pct., fjerner partikelforurening og støjer markant mindre. Arlas nyeste mælkebil kører på el og er en del af en række forskellige Arla-initiativer, der skal nedbringe klimaaftrykket fra transport.

Læs mere

Fyrtårnet ragede op over rivalerne

Restauranten Studio brugte Fyrtårnsost fra Thise Mejeri i den ret, der sejrede i ’Danmarks bedste osteret 2020’.

Læs mere

Landmænd og gæster i tæt dialog

400 familier tog på landet og fik en personlig rundvisning på en gård, da der søndag blev holdt Åbent Landbrug i en anderledes udgave.

Læs mere