06. marts 2020

Revolution på de indre linjer hos Naturmælk

Naturmælk har et plantebaseret produkt klar, men har ikke travlt med at lancere det. Processen med at få omstillingen fra at være et rendyrket mejeri til også at fremstille og markedsføre produkter fremstillet af planter på plads har højeste prioritet.

Et er, at et andelsmejeri begynder at fremstille plantebaserede produkter. Et andet er at få leverandørerne af mælken med på ideen om, at fokus ikke længere kun skal være på mejeriprodukter.

Det er en stor omstilling, ifølge Leif Friis Jørgensen, direktør for Naturmælk, der forventer snart at kunne præsentere et mælkealternativ.

”Selvfølgelig skal vi ind på et marked, som kan forventes at have sat sig på måske 10-20 pct. af markedet for mælkeprodukter om 10 år,” fastslår Leif Jørgensen og fortsætter:

”Men processen med ikke at se fx plantedrikke som en trussel, men som et alternativ til mælk og noget vi både kan stå inde for at fremstille og udnytte til vores fordel, er en forandring af en størrelse, vi ikke har været ude for før. Det er et stort skridt for vores ejere, landmændene, at ’forvandle’ sig fra kun at se sig som mælkeproducenter til at opfatte sig som fødevareproducenter, der leverer den primære del af råvarerne til vores produktion af planteprodukter.”

Landmændenes leverancer af økologisk korn og andre afgrøder skal, med Leif Jørgensens ord, gøre fremstillingen af de plantebaserede produkter til en del af DNA’et i Naturmælk og Øllingegaard Mejeri – som Naturmælk købte i 2016.

Hastværk? Nej tak!

Arla har netop præsenteret sin kommende serie med plantedrikke, der under navnet ’Jörd’ kommer på markedet inden sommeren. Inden da kan Thise Mejeris endnu ikke officielt navngivne planteprodukt være i handelen. Selv om Naturmælk ikke er så langt, afviser Leif Friis Jørgensen, at det sønderjyske mejeri er blevet hægtet af ræset.

”Vi samarbejder med en partner, der har udviklet et planteprodukt og taget patent på tilgangen til det. I princippet kunne vi præsentere det nu. Men i stedet for at forhaste os vil vi i samarbejde med vores kunder, der kender markedet, ramme det med produkter med en smag og kvalitet, som forbrugerne vil have,” siger Leif Friis Jørgensen.

Samarbejde giver fordele

Han vil hverken sætte navn på partneren eller planteproduktet. En dato for lanceringen vil han heller ikke fastsætte.

”Men inden for de næste tre måneder kan produktet, der skal opbevares på køl, meget vel være klar til at komme i handelen,” oplyser Leif Friis Jørgensen og tilføjer:

”Vores partner er stærk i et segment, hvor vi ikke har været før. Til gengæld har vi produktionsudstyr og -kapacitet, som denne partner ikke råder over. Fx vil det være naturligt at bruge vores fire nye tappemaskiner. Dem vil vi kunne udnytte maksimalt ved at kombinere mejeri og planter,” forklarer Leif Friis Jørgensen.

For ham at se er der kun fordele ved at alliere sig med en aktør fra branchen for planteprodukter.

”Nøjagtig som vores parløb med osterier, der ved mere om at lave ost end os, kan vi få fordele af at samarbejde med en planteaktør i stedet for at konkurrere,” siger Leif Friis Jørgensen.

Vil du vide mere?