03. april 2020

Nu kommer der magi i spisepausen

Med hjælp fra ’Den Magiske Madkasse’ kan børn lege sig til en lettere overgang fra frokostpausen i børnehaven til den mere selvstændige spisepause i indskolingen.

”Diiiinng!”

Det er tirsdag middag i 0.b på Baunekærskolen, og klokken ringer som tegn på, at spisepausen er forbi. Men seksårige Oscar er hverken helt eller halvt færdig med at spise sine rugbrødsmadder. Han har nemlig haft travlt med en fantasisnak om monstre med sin sidemand.

Situationen er fiktiv, men for mange børn i indskolingen udgør spisepauserne en del af den store omvæltning, der præger overgangen fra børnehave til skole.

For mens der i børnehaven ofte er fokus på at give børnene god tid til maden og fællesskabet om måltidet, stilles der i skolen højere krav om evnen til at klare sig selv. Bl.a. fordi der typisk kun er én voksen til stede i spisepausen, som desuden tit kun varer 15-20 minutter.

Som et redskab til at lette overgangen fra børnehave til skole har Mejeriforeningen i samarbejde med pædagoger og forskere udviklet ’Den Magiske Madkasse’.

”’Madkassen’ kan bruges i institutioner og indskolingen. Den indeholder aktiviteter og lege, der kan hjælpe børn med at udvikle sig i forhold til mad, smag, fællesskab og evnen til at klare sig selv,” siger Louise Basic Poulsen, projektleder hos Mejeriforeningen, og hun tilføjer:

”Vi har fået Danmarks Pædagogiske Institut til at evaluere materialet – blandt andet gennem observationer og interviews i seks daginstitutioner, hvor børn og ansatte har anvendt ’Den Magiske Madkasse’. I evalueringen beskrives materialet som ’super godt tænkt og gennemarbejdet’ og flere pædagoger fremhæver, at flere af legene kan bruges til andre skoleforberedende fokusområder end spisepausen.”

Spis godt, lær bedre

Forskning har vist, at det gode måltid skaber bedre forudsætninger for børns trivsel, fællesskab og lyst til at spise sundt og dermed også bedre forudsætninger for børnenes læring.

”Børn, der begynder i skole, er ofte blevet forberedt på mange områder, men ikke på det kostmæssige plan. Derfor vil vi med ’Den Magiske Madkasse’ gerne bidrage med at give institutioner og indskolinger nogle værktøjer, der hjælper dem med at sætte fokus på dette område,” forklarer Louise Basic Poulsen.

De pædagogiske pejlemærker i ’Den Magiske Madkasse’ symboliseres af fire Supergnaskere, som hver især har særlige superkræfter. Fx kan Avi med sit røntgenblik spotte, hvilken mad der er god ’lærebenzin’, mens Chili tør spise alt.

Styrk madglæden

Ifølge Karen Wistoft, professor i smag, madkundskab, læring og trivsel ved Aarhus Universitet, er det vigtigt at styrke børnenes madglæde, madfællesskab og madkundskab. At spise og få energi er nemlig afgørende for, om børn trives i skolen, både fagligt og socialt.

”Når børn skal begynde i skole, er der meget fokus på, at de skal lære at koncentrere sig, så de kan lære noget fagligt. Men det er i lige så høj grad vigtigt, at de lærer at koncentrere sig om at spise. Forskningen viser, at der er direkte sammenhæng mellem det at spise og det at lære noget. Samtidig kan spisepausen for mange børn være rammen om børnenes sociale trivsel,” fortæller Karen Wistoft.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Kantar Gallup for Mejeriforeningen i 2018 blandt 664 forældre til skolebegyndere er mere end tre ud af fire forældre bekymrede for de nye rammer om spisepausen. Særligt i forhold til, om barnet får nok at drikke og når at spise sin mad.

Stor interesse

’Den Magiske Madkasse’ blev lanceret kort før, at coronavirussen medførte drastiske ændringer af det danske samfund, bl.a. i form af lukninger af skoler og børnehaver. Men selv om det har tvunget institutionsledere, lærere og pædagoger til at arbejde hjemme, kan projektleder Louise Basic Poulsen melde om stor interesse for Mejeriforeningens nye læringsmateriale.

”Foreløbig har 150 skoler og institutioner bestilt ’Den Magiske Madkasse’, også selv om vi knap er begyndt at kommunikere om den. Det er selvfølgelig meget positivt,” siger hun.

Læs mere om Den Magiske Madkasse

Vil du vide mere?