International hæder til to oste fra Bornholms Andelsmejeri

Som en del af Lidls eksklusive WH-serie har Mycella og Danablu fra Bornholm vundet European Private Label Awards 2020 i kategorien ’mejeriprodukter’.

Ost
Detailhandel
Events
Internationalt
Priser
”Et skridt over, hvad man generelt kunne forvente af en discounter,” sagde dommerne i European Private Label Awards 2020 bl.a. om Danablu 60% og Mycella fra Bornholms Andelsmejeri. Foto: Lidl PR
”Et skridt over, hvad man generelt kunne forvente af en discounter,” sagde dommerne i European Private Label Awards 2020 bl.a. om Danablu 60% og Mycella fra Bornholms Andelsmejeri. Foto: Lidl PR

Der var dobbelt op til Bornholms Andelsmejeri ved uddelingen af prisen European Private Label Awards 2020 i tidligere på ugen. I kategorien ’mejeriprodukter’ snuppede to af bornholmernes blå oste, Mycella og Danablu, nemlig den højt estimerede pris foran særligt udvalgte private label-produkter fra førende dagligvarekæder i 13 europæiske lande.

Som begrundelse for hæderen påpegede konkurrencens dommere bl.a., at de to skimmeloste er ”Et skridt over, hvad man generelt kunne forvente af en discounter.”

Per Olesen, direktør for Bornholms Andelsmejeri, glæder sig over roserne: ”Det er en cadeau til Lidl og os. Vi har en lang historie med at lave skimmelost, og uanset prispunktet for et produkt stræber vi altid efter at lave det ypperste. Det er det område, vi skal overleve på frem for at lave billige oste. Derfor er vi glade for, at nogen påskønner vores arbejde med at lave ost af høj kvalitet.”

Indgår i eksklusiv serie
De to oste indgår i Lidls satsning på luksusprodukter i den såkaldte WH-serie, hvis sammensætning er udviklet i samarbejde med Michelin-kokken Wassim Hallal fra Restaurant Frederikshøj.

Per Olesen beskriver Mycella og Danablu, der tidligere har vundet priser internationale priser, bl.a. i USA, som markante oste på hver sin facon.

”Med sin mildhed og smag af frugt er Mycella en atypisk skimmelost, mens Danablu 60% er kraftigere. Begge oste går primært til eksport og er ikke særlig kendt herhjemme. Forhåbentlig kan den europæiske private label-pris og vores gode samarbejde med Lidl ændre på det og give lidt ekstra dansk salg,” vurderer Per Olesen.

Mærkevarer gav fremgang i Arlas omsætning

Lurpak, Arla-brandet og Puck var med til at øge Arla Foods’ omsætning i 2019, som landede på EUR 10,5 mia.

Læs mere

Veganske produkter ragede op på øko-messe

Bæredygtig emballage og veganske efterligninger af mejeriprodukter var de to dominerende trends på årets Biofach i Tyskland, fortæller chefkonsulent Ejvind Pedersen, L&F. Eneste danske mejeri på den internationale økologimesse var Thise Mejeri, som promoverede tre nye grubeoste for sine faste eksportkunder.

Læs mere

’Frisk, dansk mælk smager bare bedre’

Postevand, rugbrød og mælk er de tre ting, danskerne savner mest, når de tager på ferie i udlandet. En madhistoriker forklarer, hvorfor det særligt er mælk og rugbrød, vi har svært ved at undvære.

Læs mere