Fremgang og forsigtig optimisme

Genåbningen af Danmark efter coronakrisen har øget mejeriernes salg til foodservice. Men der er fortsat et stykke vej til 'normale tilstande’, lyder det fra Naturmælk, Arla og Thise.

Branchen
Marked
Ost på bordet. Danskerne er igen begyndt at gå på restaurant og spise frokost i kantinen, og det kan mærkes i mejeriernes salg til foodservicekunderne. (Foto: Colourbox)
Ost på bordet. Danskerne er igen begyndt at gå på restaurant og spise frokost i kantinen, og det kan mærkes i mejeriernes salg til foodservicekunderne. (Foto: Colourbox)

Det går fremad. Sådan lyder meldingen fra Naturmælk, Arla Foods og Thise Mejeri om salget til foodservice, der gik i stå, da Danmark blev lukket ned den 11. marts på grund af coronakrisen.

Særligt hårdt ramt blev Naturmælk. Fra den ene dag til den anden mistede mejeriet 25 pct. af sin samlede omsætning, fordi leveringen af produkter til restauranter, kantiner og andre foodservice-kunder stoppede. Det gav bange anelser hos det sønderjyske mejeri, men den gradvise genåbning af samfundet har skabt optimisme hos direktør Leif Friis Jørgensen:

”Særligt i de seneste to uger er det blevet en helt anden sag at drive forretning. Vi har næsten fået alt det tabte tilbage og er oppe på at have det samme ugesalg, som vi havde samme tid sidste år.”

Bedre udsigter
Trods den positive udvikling har Leif Friis Jørgensen stadig den alvorlige mine på:

”Vi tabte en pæn omsætning, mens Danmark var lukket ned. De penge kommer ikke igen. Desuden får vi heller ingen indtægter fra de mange aflyste begivenheder, vi deltager i hen over sommeren, herunder festivaler som Roskilde. Vi har med rettidig omhu tilrettet vores budgetter, og på omsætningssiden ser det for nuværende ud til, at vi lander bedre, end vi forudsagde i uge 12.”

Det formindskede minus i det kommende årsresultat tilskriver Leif Friis Jørgensen ’en effektiv besparelseskur’. Den bestod bl.a. af et fald i afregningsprisen for mælk på 20 øre pr. liter, lønnedgang på mejeriet, samt at flere medarbejdere har afviklet ferie før planlagt og holdt fridage for egen regning.

”Efter investeringen i nye tappemaskiner sidste efterår var vi i gang med en effektivisering. Den fik en voldsom stramning pga. corona. Men alle, lige fra andelshavere over medarbejdere til ledelse, var omstillingsparate og tog en tørn, så det lykkedes at minimere konsekvenserne. Det er vi dybt taknemmelige over,” siger Leif Friis Jørgensen.

Fordoblet salg hos Arla
Hos Arla mærker man i afdelingen for foodservice, Arla Pro, også et øget behov for produkter fra restaurationsbranchen og arbejdspladser. Det har fordoblet salget, siden coronakrisen toppede, siger Arla Pros marketingansvarlige, Jesper Vanghøj:

”Tingene begynder at gå i den rigtige retning. Vores salg er på ca. 75 pct. af, hvor vi var før krisens udbrud, og Danmark blev lukket ned. I takt med at hotelbranchen langsomt begynder at åbne, håber vi selvfølgelig på en øget efterspørgsel derfra.”

Jesper Vanghøj understreger dog, at der er et godt stykke vej, før man er tilbage ved normalen:

”Vi forventer ikke at være i mål, når året er omme. Markedet er stadig volatilt, og det gør det svært for alle parter at forudse dagen i morgen. Vores fokus går derfor på at hjælpe vores kunder med at komme godt tilbage i en branche, som har været og fortsat er hårdt ramt.”

Thise tæt på niveau
Hos Thise Mejeri anslår direktør Poul Pedersen, at foodservice-salget mangler under 10 pct. i at være, hvor det var før coronakrisen.
”Vi er endnu ikke helt oppe at køre, men blev overordnet set ikke så hårdt ramt, fordi vi har mange salgskanaler. Krisen ramte dog også eksporten af skyr til lande rundt om Danmark, men den er også tilbage på niveau,” konstaterer Poul Pedersen.

Mere dyrevelfærd i køledisken

Med det nye hjertemærke på mælk og andre fødevarer er det blevet nemmere at købe produkter med sikkerhed for god dyrevelfærd, lyder det fra Landbrug & Fødevarer. Organisationen står bag en kampagne, som skal øge forbrugernes viden om mærket.

Læs mere

Skolebørn skal spise med kniv og gaffel

Elever fra tre skoleklasser skal på restaurant efter at have vundet Madpakkedysten – Skolemælksordningens konkurrence, der fokuserer på sund mad og gode spisevaner.

Læs mere

Der er varmet op til en forrygende koldskålssommer

Med udsigt til flere dage med sol, kommer der for alvor skub i salget af koldskål i denne uge. Det store spørgsmål er, om vi kan slå rekorden fra tørkesommeren 2018, hvor mejerierne samlet set solgte omkring 14,4 mio. liter færdiglavet koldskål.

Læs mere