09. september 2020

Da Danmark lukkede, gik salget af ost amok

Kunderne strømmede ind til ostehandlerne i foråret og sommeren, hvor nogle butikker havde vækstrater på 50 og 70 pct. Et fortsat godt salg i det tidlige efterår tyder på, at forbrugernes øgede interesse for at købe ost i specialbutikkerne har bidt sig fast.

70 pct. stigning i salget i juli, et mersalg på 25-30 pct. i august i forhold til året før og et efterår, der tegner positivt. Martin Vorsøe, indehaver af Gendarmer Ostedelikatesse i Holbæk og formand for Ostehandlerforeningen for Danmark, er en af de ostehandlere, der har oplevet en stor stigning af kunder i sin butik.

”September er begyndt godt, og det tyder på, at fremgangen fortsætter. Det kan hænge sammen med, at en travl sommer – hvor omsætningen i juli overgik vores julesalg – gav mange nye kunder, som holder ved,” konstaterer Martin Vorsøe og tilføjer:

”Folk er blevet glade for at kunne smage på osten og få professionel vejledning. De har også fundet ud af, at priserne ikke er meget højere end dem på nettet og i supermarkederne. Der får man heller ikke en ostehaps til børnene, når man handler. Det gør man hos os, og den slags oplevelser øger lysten til at komme igen.”

Efter Martin Vorsøes mening skyldes den voldsomme vækst i juli, at mange danskere blev hjemme i ferien og havde ekstra penge på lommen, fordi coronakrisen forhindrede dem i at rejse til udlandet:

”Nogle af de penge blev brugt på at forkæle sig selv ved at købe god ost. Det kom os til gode.”

Tilfreds grossist

Når Martin Vorsøe gør status over det seneste halve år i sin ostebutik, kan han notere et pænt plus. Det samme kan Claus Vilstrup, direktør for grossistfirmaet Ostemesteren. Totalt set kan han melde om et øget salg på 15 pct. siden lukningen af Danmark 11. marts.

”Da restauranterne lukkede i marts, var ostehandlerne hurtige til at fange behovet for at kunne tage noget godt med hjem ved fx at tilbyde tapasplatter. Samtidig var danskerne generelt gode til at støtte specialbutikker som osteforretningerne. Det medførte mange nye kunder hen over sommeren, hvor også de mange danske turister gavnede os, fordi de bruger flere penge end mange af de udenlandske gæster,” siger Claus Vilstrup og konkluderer:

”Den slags positive tendenser har vi kunnet mærke, og efter en lidt mindre fremgang i en varm august ser september lovende ud.”

Fordobling i Faaborg

Hos Barlebo Ost i Faaborg melder butiksejer Jeppe Skov om et fordoblet salg hen over sommeren og en ’flot august’.

”Nu klinger det lidt af, men jeg ser nye ansigter, der bliver ved med at komme, og som tager venner og bekendte med. Det er selvfølgelig godt for butikken,” konstaterer Jeppe Skov, som især har øget salget af specialoste.

På Østfyn i Nyborg har Lillian Hansen stadig meget at se til i Osteboden efter et travlt halvår.

”Vi har endnu ikke de præcise tal for vores salg. Men jeg kan se, at vores regninger for indkøb er blevet større, fordi vi har solgt rigtig godt og langt mere, end vi plejer. Det skyldes de mange danske turister, og at folk i byen har været trofaste over for os. Så vi har ikke brug for nogen hjælpepakker,” fastslår Lillian Hansen, der har drevet Osteboden i 46 år.

Vil du vide mere?