Voldsomt vokseværk i Thise

I april tog Thise Mejeri et stort, fuldautomatisk højlager i brug som led i et byggeri, der øger mejeriets kapacitet med over 50 pct. Snart følger opførelsen af et produktionsanlæg til ost. Byggelysten skyldes direktørens tro på, at der ikke er grænser for økologiens vækst.

Mejeri
Økologi
Produktion
Thise Mejeri vokser – blandt andet bliver produktions- og lagerkapaciteten udvidet med over 50 pct. Foto: Flemming Jeppesen
Thise Mejeri vokser – blandt andet bliver produktions- og lagerkapaciteten udvidet med over 50 pct. Foto: Flemming Jeppesen

Der er højt til loftet hos Thise Mejeri. I hvert fald i det nordvestjyske mejeris nye højlager, der blev taget i brug i april. 14 meter fra gulv til tag er der i den 1.500 kvm store hal, hvor en selvkørende gaffeltruck anbringer emballagen på de rette hylder.

”Lageret er fuldautomatisk og er koblet til computerne i vores produktionsanlæg, så omkring 90 pct. af emballagen bliver bestilt gennem produktionsplanen. Automatiseringen mindsker risikoen for fejl og gør os mere effektive,” fastslår mejeriets adm. direktør Poul Pedersen og uddyber:

”Dels fordi vi slipper for opgaven med at bestille emballage hos vores leverandører, dels fordi vi ikke skal hente hhv. papkasser på et fjernlager i Skive og frugt til yoghurt i Hobro og køre overskydende mængder retur. Samtidig spæder det også til fortællingen om klimavenlighed, at vi indstiller en masse kørsel.”

Farvel til spildtid
Højlageret er led i en større udvidelse af Thise Mejeri, som har øget sin produktions- og lagerkapacitet fra 9.000 kvm til 15.000 kvm.

”Hverken det eller de 100 mio. kr., byggeriet kostede, er for meget, for efter min mening er der ingen grænse for økologiens vækst. Den kommer måske til at foregå langsommere end hidtil, fordi økologiske mejeriprodukter har fået en større markedsandel. Men den fortsatte fremgang betyder, at vi skal øge produktionen,” påpeger Poul Pedersen.

Han understreger, at de større forhold ikke kun handler om at få mere plads til maskineri til fremstilling af ost, mælk og surmælksprodukter. Bevægelsesfrihed for de 250 medarbejdere spiller også en vigtig rolle.

”Tidligere skulle vores medarbejdere kante sig rundt om hinanden og gå mange meter omveje for at komme hen til en maskine. Det gav fordyrende spildtid, som vi nu har fjernet,” påpeger Poul Pedersen.

Ost vinder terræn
Andre grene i Thises nybyggeri er et 3.000 kvm. stort ostelager, kontorarealer og et laboratoriekøkken, der kommer mejeriets udviklingsafdeling til gode.

”Hidtil har vores udviklingsfolk jo syrnet forskellige kulturer og arbejdet sig frem til nye typer mælk ved håndvasken,” siger Poul Pedersen med et grin og tilføjer:

”Vi kan ikke lade være med at tænke i nye baner.”

Den tankegang afspejles i, at Thise Mejeri senere på året begynder at opføre et produktionsanlæg til ost på 2.500 kvm. Poul Pedersen erkender, at økologisk osts markedsandel fortsat er beskeden, men tror på vækst også på dette felt:

”Salget af økologisk ost har været klart sværere at få gang i end fx økologisk mælk, men de senere år er efterspørgslen efter vores øko-oste vokset 10-15 pct. Vi kan allerede nu se, at vi kommer til at sælge mere ost i efteråret. Og selv om væksten kommer fra et forholdsvis lavt niveau, er det svært at være pessimist.”

Læs også 'Mere vind i sejlene til økologiske mejeriprodukter' og læs mere om Thise Mejeri og om økologiens vækst generelt i Mejeriforeningens årsmagasin ’Mejeriåret 2018-2019’, der bl.a. indeholder syv siders tema om emnet.

Mælk får selskab af planter på mejerierne

Arla Foods melder nu klart ud, at selskabet vil producere plantebaserede fødevarer, og både Thise og Naturmælk erklærer sig indstillet på at følge trop.

Læs mere

Masser af ost på sensommerens madfestivaler

Klassisk ostefondue i ny udgave, eksperttips til ostesmagning, gourmetretter med ost og massevis af smagsprøver på oste fra store og små danske mejerier. Der er i den grad ost på menuen, når Ost & ko-kampagnen i den næste måneds tid indtager Copenhagen Cooking, Food Festival i Aarhus og Odense.

Læs mere

"Jeg elsker både dyr og klistermærker"

En seksårig pige tog straks Skolemælks nye kampagne med dyreklistermærker til sig, da den – anført af biolog Anders Kofoed – blev lanceret i Aalborg Zoo onsdag.

Læs mere