21. februar 2019

"Vi skal bygge videre på vores succes"

Med begivenheder som Cheese Copenhagen og Danmarks bedste osteret har Mejeriforeningens kampagne Ost & ko pirret danske madformidleres og forbrugeres smagsløg for oste fra Danmark. Den succes skal udbygges i 2019, hvor bl.a. Danbo og andre osteklassikere kommer i fokus.

Tusind madnysgerrige danskere smagte på danske oste og diskuterede deres kvalitet med entusiastiske producenter til Cheese Copenhagen i et telt ved Torvehallerne i København i november sidste år. Måneden efter overværede madanmeldere, journalister og flere hundrede tilskuere, hvordan kokke fra 10 af landets førende restauranter kappedes om at lave Danmarks bedste osteret i Kødbyen.

Det er to eksempler på, hvordan Ost & ko, Mejeriforeningens kampagne til fremme af interessen for dansk ost, rundede 2018 af med maner og succes. Det skal der bygges videre på, siger Lars Witt Jensen, marketing manager i Mejeriforeningen samt leder af Ost & ko:

”Vores fokus på at lade forbrugerne få fornøjelsen af at opleve dansk osts kulinariske fortrin lykkedes over al forventning. Det er et godt afsæt for vores aktiviteter i 2019, som vi er i fuld gang med at planlægge.”

Blandt målsætningerne er at give endnu flere smag for den gode, gamle Danbo-ost.

”Vi har tidligere løftet interessen for Danbo og andre klassikere; fx med opskriftskonkurrencer, hvor brugen af gul ost var et krav. Det gav god respons, originale opskrifter og fremhævede hverdagsostenes kvaliteter. Et andet eksempel på disse ostes høje niveau er BGB-certificeringen af Danbo i 2017. Men salget af denne type stagnerer og oplever ikke den samme vækst som andre oste. Det skal Ost & ko være med til at lave om på,” forklarer Lars Witt Jensen.

Positive erfaringer

Ost & ko begyndte i 2015 og har ikke kun haft succes med at få fat i forbrugerne. Bloggere, journalister og andre madformidlere har også taget godt imod serveringer af smagsprøver, møder med eksperter, mejeribesøg og forsøg i ostelaboratorier.

”Både Politiken og TV2 Lorry dækkede Cheese Copenhagen i november sidste år. Det er med til at vise, hvordan madformidlerne har taget fortællingen om dansk osts mange gode sider til sig og bragt dem videre i deres respektive medier,” konstaterer Lars Witt Jensen.

Internationalt samarbejde

Han ser frem til de næste tre år, hvor Ost & ko får EU-støtte til sine aktiviteter gennem et samarbejde med mejeriforeninger i Frankrig og Irland.

”Som Danbo her i landet er den irske Cheddar og Gruyère i Frankrig mødt af nogle udfordringer på deres respektive hjemmemarkeder. De forhold vil vi forsøge at imødegå i fællesskab, men vel at mærke på lokalt niveau. Der skal ikke være tale om eksportfremstød for fx Danbo i Frankrig og Irland,” understreger Lars Witt Jensen.

Aktiviteterne i Ost & ko udvikles og afvikles for Mejeriforeningen af Marie Jeng, direktør for pr- og kommunikationsvirksomheden Koalition, i samarbejde med madskribent Rasmus Holmgård samt en række medarbejdere og leverandører såvel som Lars Witt Jensen.

Læs mere på www.ostogko.dk

Vil du vide mere?