"Vi skal bygge videre på vores succes"
Med begivenheder som Cheese Copenhagen og Danmarks bedste osteret har Mejeriforeningens kampagne Ost & ko pirret danske madformidleres og forbrugeres smagsløg for oste fra Danmark. Den succes skal udbygges i 2019, hvor bl.a. Danbo og andre osteklassikere kommer i fokus.
Tusind madnysgerrige danskere smagte på danske oste og diskuterede deres kvalitet med entusiastiske producenter til Cheese Copenhagen i et telt ved Torvehallerne i København i november sidste år. Måneden efter overværede madanmeldere, journalister og flere hundrede tilskuere, hvordan kokke fra 10 af landets førende restauranter kappedes om at lave Danmarks bedste osteret i Kødbyen.
Det er to eksempler på, hvordan Ost & ko, Mejeriforeningens kampagne til fremme af interessen for dansk ost, rundede 2018 af med maner og succes. Det skal der bygges videre på, siger Lars Witt Jensen, marketing manager i Mejeriforeningen samt leder af Ost & ko:
”Vores fokus på at lade forbrugerne få fornøjelsen af at opleve dansk osts kulinariske fortrin lykkedes over al forventning. Det er et godt afsæt for vores aktiviteter i 2019, som vi er i fuld gang med at planlægge.”
Blandt målsætningerne er at give endnu flere smag for den gode, gamle Danbo-ost.
”Vi har tidligere løftet interessen for Danbo og andre klassikere; fx med opskriftskonkurrencer, hvor brugen af gul ost var et krav. Det gav god respons, originale opskrifter og fremhævede hverdagsostenes kvaliteter. Et andet eksempel på disse ostes høje niveau er BGB-certificeringen af Danbo i 2017. Men salget af denne type stagnerer og oplever ikke den samme vækst som andre oste. Det skal Ost & ko være med til at lave om på,” forklarer Lars Witt Jensen.
Positive erfaringer
Ost & ko begyndte i 2015 og har ikke kun haft succes med at få fat i forbrugerne. Bloggere, journalister og andre madformidlere har også taget godt imod serveringer af smagsprøver, møder med eksperter, mejeribesøg og forsøg i ostelaboratorier.
”Både Politiken og TV2 Lorry dækkede Cheese Copenhagen i november sidste år. Det er med til at vise, hvordan madformidlerne har taget fortællingen om dansk osts mange gode sider til sig og bragt dem videre i deres respektive medier,” konstaterer Lars Witt Jensen.
Internationalt samarbejde
Han ser frem til de næste tre år, hvor Ost & ko får EU-støtte til sine aktiviteter gennem et samarbejde med mejeriforeninger i Frankrig og Irland.
”Som Danbo her i landet er den irske Cheddar og Gruyère i Frankrig mødt af nogle udfordringer på deres respektive hjemmemarkeder. De forhold vil vi forsøge at imødegå i fællesskab, men vel at mærke på lokalt niveau. Der skal ikke være tale om eksportfremstød for fx Danbo i Frankrig og Irland,” understreger Lars Witt Jensen.
Aktiviteterne i Ost & ko udvikles og afvikles for Mejeriforeningen af Marie Jeng, direktør for pr- og kommunikationsvirksomheden Koalition, i samarbejde med madskribent Rasmus Holmgård samt en række medarbejdere og leverandører såvel som Lars Witt Jensen.
Læs mere på www.ostogko.dk
Vil du vide mere?
SMAGEN AF OST
En ost er meget mere end bare 'mild' eller 'stærk'. Ost er en meget nuanceret fødevare, der kan indeholde over 600 forskellige smagsstoffer. Bliv klogere med Ostesmagskortet.
Mere dansk ost og smør
Produktion og eksport af ’fede’ mejeriprodukter som smør og ost voksede i 2018, mens stort set alle andre produkter oplevede en mindre tilbagegang. Det fremgår af en aktuel udgave af Mejeristatistikken.