Hybriddrik skal styrke Arla på et trængt svensk mælkemarked

Arlas blandingsprodukt ’Laktosfri Mjölk- & Havredryck’ skal løse to udfordringer. Dels skal drikken sikre koncernen terræn i Sverige, hvor forbruget af mælk er faldet 10 pct. på to år, dels skal den tilfredsstille svenskernes behov for ’rene’ produkter.

Branchen
Arla
Mejeri
Mælk
Arlas 'Laktosfri Mjölk- & Havredryck' består af lige dele laktosefri mælk og havredrik og fås i tre varianter; 'Original', 'Till kaffet' og 'Choklad'.
Arlas 'Laktosfri Mjölk- & Havredryck' består af lige dele laktosefri mælk og havredrik og fås i tre varianter; 'Original', 'Till kaffet' og 'Choklad'.

Den blev lanceret som et produkt i en helt ny markedskategori i Sverige for forbrugere med lyst til at prøve noget andet. Men Arlas nylige præsentation af ’Laktosfri Mjölk- & Havredryck’, som består af lige dele mælk og havredrik, kan også ses en reaktion på en større nedtur for svensk mælk.

Forbruget af mjölk i nabolandet er nemlig faldet 10 pct. de seneste to år, og isoleret set 6-7 pct. i 2018, hvor Arlas omsætning såvel som salg af markedsførte produkter i Sverige dykkede.

Ifølge Erik Bratthall, Arlas pressechef i Sverige, er det nye produkt dog ikke alene en reaktion på en trængt mælkekategori i Sverige. Drikken er også et svar på forbrugernes efterspørgsel efter ’rene’ produkter.

En svensk undersøgelse har vist, at 8 ud af 10 svenskere undgår tilsætningsstoffer, som havredrikke og andre plantebaserede alternativer er beriget med for at sikre et indhold af fx protein. Desuden viste undersøgelsen, at 95 pct. af køberne af plantedrikke foretrækker naturlige ingredienser. Det krav opfylder ’Laktosfri Mjölk- & Havredryck’ ved at bestå af laktosefri mælk, svensk havre, mineraler og D-vitamin, som svensk lov kræver.

”Vi lancerede drikken for at tilbyde kunderne noget, der ikke fandtes på markedet, og som bedre imødekommer deres ønsker end lignende produkter. Ganske enkelt for at udvide vores vareudbud, øge salget og afsætte mere mælk til gavn for vores ejere,” forklarer Erik Bratthall.

Endnu har man ikke opgørelser over salget af mælke- og havredrikken. Men Kristina Hammerö, kategoriansvarlig for mælk hos Arla, fortæller om interesse for varen i den svenske detailhandel.

”Fx ser vi, at ICA-købmænd lægger deres egne film på nettet og markedsfører produktet helt fantastisk,” siger hun til den svenske landbrugsavis ATL.

Professor i tvivl
Richardt Tellström, professor i fødevarer ved Stockholms Universitet, tvivler på succes for Arlas blandingsprodukt, men påpeger, at det alligevel kan gavne mælken:

”Drikken kan være med til at sørge for, at forbrugere, der var på vej til at forlade mælk, bliver hængende som mælke-/havredrikkere en tid. Desuden kan den bidrage til, at den rigtige mælk ikke opfattes som ’farlig’. Men det er svært at se, hvordan produktet skal fungere. Dels fordi markedet er fyldt med mange, klare mælkealternativer, dels fordi forbrugerne synes om tydelighed. Det lever ’Laktosfri Mjölk- & Havredryck’ ikke op til, for ved at bestå af mælk og havre er den hverken det ene eller det andet.”

Om Arla har planer om at tilbyde danskerne en mælke- og havredrik, ønsker koncernens pressechef Åse Andersson ikke at uddybe:

”Vi kigger altid på, hvad der kan lade sig gøre med mulige nye varer på det danske marked. Men om et produkt som ’Laktosfri Mjölk- og Havredryck’ bliver lanceret i Danmark, og hvornår og hvordan det eventuelt vil ske, kan jeg ikke komme nærmere på nuværende tidspunkt.”

Mælk får selskab af planter på mejerierne

Arla Foods melder nu klart ud, at selskabet vil producere plantebaserede fødevarer, og både Thise og Naturmælk erklærer sig indstillet på at følge trop.

Læs mere

Masser af ost på sensommerens madfestivaler

Klassisk ostefondue i ny udgave, eksperttips til ostesmagning, gourmetretter med ost og massevis af smagsprøver på oste fra store og små danske mejerier. Der er i den grad ost på menuen, når Ost & ko-kampagnen i den næste måneds tid indtager Copenhagen Cooking, Food Festival i Aarhus og Odense.

Læs mere

"Jeg elsker både dyr og klistermærker"

En seksårig pige tog straks Skolemælks nye kampagne med dyreklistermærker til sig, da den – anført af biolog Anders Kofoed – blev lanceret i Aalborg Zoo onsdag.

Læs mere