Gourmetvindere besøger hovedstaden

Cheese Copenhagen får særligt fint besøg, når fire vindere af Mejeribrugets Gourmetpris besøger den københavnske ostefestival i weekenden.

Events
Kvalitet
Ost
Årets fire gourmetprisvindere: Top til bund: Gammeldags kærnesmør med sydesalt, Lindved Mejeri, Tilia Mundo Øko gedeost, Tebstrup Gedeosteri, Fuldmåne ost, Thise Mejeri og til højre kaffeis med knas, Den Gamle Foderstof
Årets fire gourmetprisvindere: Top til bund: Gammeldags kærnesmør med sydesalt, Lindved Mejeri, Tilia Mundo Øko gedeost, Tebstrup Gedeosteri, Fuldmåne ost, Thise Mejeri og til højre kaffeis med knas, Den Gamle Foderstof

Kunne du tænke dig at smage noget af det bedste, dansk mejeribrug har at byde på? Så skal du prøve at sætte tænderne i de fire produkter, der netop har vundet Mejeribrugets Gourmetpris. 

Og netop det er der rig mulighed for i morgen, lørdag. Her slår Kødbyen i København dørene op for 1.500 gæster, som på madfestivalen Cheese Copenhagen kan smage, hvad de danske mejerier har at byde på.

Ud over lækre oste i et utal af varianter, vil der være en særlig stand, med dette års vindere af Gourmetprisen. Prisen har siden 2003 hædret kvalitet og innovation inden for dansk mejeriproduktion og blev i år uddelt til International Food Contest i Herning 1. Oktober.

Og der er god grund til at slå et smut forbi Gourmetprisens stand, mener Pia Damgaard Beck fra Mejeriforeningen, koordinator for Gourmetprisen: 

"Jeg kan ikke huske, at vi nogensinde har haft så mange produkter med i konkurrencen med klokkeklar appeal til restauranter og markedets mest kræsne private forbrugere," siger hun.

Årets vinderprodukter er en blød økologisk gedeost fra Tebstrup Gedeosteri, en hård ‘fuldmåne ost’ fra Thise Mejeri, gammeldags kærnesmør med sydesalt fra Lindved Mejeri og kaffeis med knas fra Den Gamle Foderstof. Læs mere om vinderne af Gourmetprisen her.

Det er fjerde gang Cheese Copenhagen bliver afholdt, og også denne gang sættes der fokus på god, dansk kvalitetsost. Med smagsprøver i massevis leveret direkte fra mejerier og osteeksperter er der rig mulighed for både at få tilfredsstillet smagsløgene og udvide sin horisont om ost og osteproduktion.

Billetter til dagens arrangement kan købes her 

Mærkevarer gav fremgang i Arlas omsætning

Lurpak, Arla-brandet og Puck var med til at øge Arla Foods’ omsætning i 2019, som landede på EUR 10,5 mia.

Læs mere

Veganske produkter ragede op på øko-messe

Bæredygtig emballage og veganske efterligninger af mejeriprodukter var de to dominerende trends på årets Biofach i Tyskland, fortæller chefkonsulent Ejvind Pedersen, L&F. Eneste danske mejeri på den internationale økologimesse var Thise Mejeri, som promoverede tre nye grubeoste for sine faste eksportkunder.

Læs mere

’Frisk, dansk mælk smager bare bedre’

Postevand, rugbrød og mælk er de tre ting, danskerne savner mest, når de tager på ferie i udlandet. En madhistoriker forklarer, hvorfor det særligt er mælk og rugbrød, vi har svært ved at undvære.

Læs mere