01. oktober 2018

Mini-osterier rykker ind i køkkenet

Et stigende antal private er begyndt at gå mejeristerne i bedene og eksperimentere med fremstilling af ost derhjemme.

Indtil videre er det de færreste familiers køleskabe, der indeholder hjemmelavet brie eller andre ostespecialiteter, men det kommer måske til at ændre sig fremover. Fremtidsforsker Liselotte Lyngsø fortæller til magasinet Ostekultur, som udgives af Mejeriforeningens kampagne Ost & ko, at gør-det-selv-bølgen er en moderne luksus, fordi den kræver tid, fordybelse og nærvær – sammen med en vis portion håndværk og ekspertviden.

"At lave sin egen ost viser overskud og nærvær i en flygtig og foranderlig verden, hvor tid er blevet en luksus. Gør-det-selv-bølgen er en modreaktion på convenience-kulturen, hvor alting skal gå så hurtigt," siger Liselotte Lyngsø fra trendbureauet Future Navigator, som rådgiver virksomheder om fremtidens trends indenfor blandt andet fritid, fødevarer og teknologi.

Bæredygtighed, lokale råvarer og velstand gennem oplevelser er nogle af de trends, som i disse år er i globalt fokus. Det samme er fascinationen af håndværk og ekspertise, og her passer osteproduktionen perfekt ind, mener fremtidsforskeren.

"Tænk på, hvor populær Den Store Bagedyst er blevet. Det er kommet i høj kurs at kunne skabe noget med sine hænder. Ostens verden er et kæmpe univers, og fremstillingen af den er noget, som forældre og børn kan lave sammen. Samtidig er ost et godt alternativ til kød, og alternative proteinkilder er også et varmt emne lige nu. Ost passer perfekt til en moderne, flexitarisk livsstil."

Hjemmeosteri med posten

Mejeriet Naturmælk har udviklet et økologisk ostekit, som gør det nemt at gå i gang med en lille osteproduktion hjemme i køkkenet. Gør-det-selv-sættet, der blev lanceret i foråret, indeholder bl.a. et ostelærred, osteløbetabletter, og opskrifter, som gør det muligt selv at producere mozzarella, ricotta, halloumi og mascarpone.

Foreløbig sælger sættet ’fornuftigt’, fortæller salgs- og marketingchef hos Naturmælk Nelly Frees Riggelsen. ”Det er et nicheprodukt, men det kan bruges af et bredt publikum – fx kan det også være sjov læring for børn i institutioner.”

Naturmælks ostekit vandt guld i mejerikategorien under dette års FoodExpo i Herning.

Også virksomheden Dansk Hjemmeproduktion sælger hjemmeosterier og ostekulturer, som i størrelse passer til private og institutioner. Indehaver Palle Ledet Jensen skønner, at han har fordoblet salget af hjemmeosterier og ostekulturer over de seneste fem år. Og når folk først finder ud af, at det slet ikke er så svært, griber interessen om sig, fortæller han i Ostekultur.

"De fleste starter med feta og bevæger sig så over i rødskimmel, blåskimmel og hvidskimmel. Når de så er blevet eventyrlystne, går de videre til de halvfaste og faste oste. Folk bliver bidt af det, og de fleste bliver overraskede over, hvor relativt enkelt det er."

Læs magasinet Ostekultur nr. 1. Næste nummer udkommer i november.

Vil du vide mere?