12. november 2018

Københavnere strømmede til ostefest

Alle 800 billetter var udsolgt, da Ost & ko-kampagnen rundede sæsonen af med et forbrugerarrangement med masser af danske oste midt i København.

På trods af at vejret både er gråt, vådt og køligt, er der ingen problemer med at lokke byboerne hjemmefra, da Ost & ko lørdag præsenter danske oste og osteproducenter ved Torvehallerne i København. Allerede kl. 10 om formiddagen er der fyldt godt op med folk i det opstillede telt, hvor omkring 25 små og store danske osteproducenter inviterer til snak og smagsprøver under overskriften Cheese Copenhagen. (Se video fra dagen øverst på siden)

Prisen for at blive lukket ind i til det store, danske ostebord er 100 kr. Men det har på ingen måde dæmpet interessen. Samtlige 800 billetter er solgt på forhånd, og i løbet af dagen bliver folk lukket ind i hold for at undgå det totale kaos i teltet.

Hovedparten af den danske ostebranche er repræsenteret. Lige fra Them, Thise, Naturmælk, Arla Unika og Bornholms Andelsmejeri til Haarbølle Mejeri, Ostebørsen og Ostekonen – alle har fået tildelt et enkelt bord hver, hvorfra de uddeler smagsprøver til den konstante kø af sultne og nysgerrige gæster (se liste med samtlige deltagere i bunden af siden).

Der var fuldt hus i teltet allerede fra kl. 10 om formiddagen, da Cheese Copenhagen lukkede det første hold gæster ind.  Der var fuldt hus i teltet allerede fra kl. 10 om formiddagen, da det første hold gæster blev lukket ind. 

Franskmand begejstret for Danablu

Således også ved Mammen Mejeriernes bord, hvor mejeriejer Peter Staunsbæk sidst på formiddagen er travlt optaget af at tale engelsk med et yngre par, som udviser stor interesse for de smagsprøver han har stillet frem: En Danbo, hvid ost og et par mejeriets klassiske Danablu i udgaverne 45+ og 60+.

Mens parret smager på Danablu, fortæller manden, at han kommer fra en by i nærheden af Roquefort, hjemstavn for den oprindelige blåskimmelost.

”Denne ost er virkelig god”, tilføjer han og nikker anerkendende ned mod Mammens blåskimmelost på bordet.

”Tak, det betragter jeg som et stort skulderklap,” smiler Peter Staunsbæk. ”Danablu er netop inspireret af den berømte ost fra Roquefort.”

Da parret lidt efter går videre, må Peter Staunsbæk erkende, at når en mand fra Roquefort-området roser ens Danablu, bliver det næppe større. Han er alene på mejeriets stand i dag og har travlt med at arrangere smagsprøver og tale med de mange gæster, som defilerer forbi bordet i en konstant strøm.

”Her er nok at se til. Men det er jo dejligt. Folk virker meget interesserede, og jeg må indrømme, at jeg er en smule imponeret over den store tilstrømning,” siger han.

Den sidste del af sætningen overhører en gæst, som er i færd med at studere smagsprøverne.

”Men her er jo ost … så selvfølgelig kommer vi,” bryder han muntert ind.

 Peter Staunsbæk fra Mammen Mejerierne får sig en Danablu-snak med en ægte kender. Manden helt til højre kommer fra blåskimmelostens 'hjemstavn' , Roquefort-området i Frankrig - og roste Mammens bud på en klassisk blåskimmel. 

Tilfreds kampagnechef

Ikke kun i det stopfyldte telt er der ost på programmet. Udenfor har Arla parkeret et par af sine ostetrucks – Castello og Riberhus – hvorfra de serverer smagsprøver og kampagnetilbud på de kendte mærker. Dertil er der i et lidt mindre telt opstillet borde og stole foran en lille scene, hvor der dagen igennem er foredrag om ost og workshops med faglig indføring i mejeriprodukterne smagsunivers.

Overalt strømmer gæsterne til. Kampagnechef Lars Witt Jensen fra Mejeriforeningen ligner da også en tilfreds mand, da han ved middagstid bliver bedt om at gøre status over Cheese Copenhagen.

”Vi har udsolgt, og de mange forbrugere, som har valgt at bruge en del af deres lørdag herude, virker utrolig interesserede. De vil gerne dialogen. Og man kan tydeligt høre på folk, at de har registreret den enorme og spændende udvikling, som dansk ost har gennemgået i de senere år. Så der er al mulig grund til at være tilfreds med dagens arrangement,” siger han.

”Samtidig er det også fantastisk at opleve den store opbakning fra mejeribranchen. Stort set alle landets ostemejerier er tilstede her i dag. Både de kendte og de knap så kendte. Og de har travlt alle sammen. Det er supergodt.”

Hvor de tidligere arrangementer i Ost & ko-kampagnen primært var henvendt til de professionelle formidlerede – madanmeldere, bloggere, journalister – har man i denne sæson sat fokus på de mere forbrugerrettede aktiviteter. Sidste event, inden kampagnen skal evalueres ved årsskiftet, er netop skudt i gang: En konkurrence for landets kokke om at skabe årets ret med ost.

 Folk strømmede til dagen igennem for at komme ind til ostene i teltet ved Torvehallerne. 

FAKTA om Cheese Copenhagen:

Lørdag den 10. november kl. 10:00-18:30 ved Torvehallerne i København
Antal gæster: 800
Deltagende mejerier/osteproducenter: Arla (Castello, Riberhus og Unika), Asaa Ost, Barrit Mejeri, Bornholms Andelsmejeri, Copenhagen Goat Milk, Enghavegård Osteri, Hårbølle Mejeri, Ingstrup Mejeri, Jernved Mejeri, Kunigunde, La Treccia, Mammen Ost, Naturmælk, Nordex Food (Taverna), Nørup Mejeri, Ostebørsens Gårdmejeri, Ostekonen, Osteriet Hinge, Paul Cunninghams oste, Sondrup Gårdmejeri, Sønderhaven Gårdmejeri, Tebstrup Gedeosteri, Them Andelsmejeri, Thise Mejeri, Tothaven Gårdmejeri og Aabybro Mejeri. 

Læs mere om Cheese Copenhagen på Ost & ko's hjemmeside

Vil du vide mere?