3. klasse fra Odder bag en af Danmarks bedste madpakker

Med den gyldne madpakkepokal i hænderne kan eleverne i 3. x fra Vestskolen - Vestmarken i Odder kalde sig vindere af Madpakkedysten, som Mejeriernes Skolemælksordning står bag. Sammen har de opfundet opskriften på én af Danmarks bedste madpakker.

Skolemælk
Børn
Sundhed
De glade vindere af madpakkedysten fra 3. x på Vestskolen - Vestmarken i Odder. Eleverne vandt med en madpakke, der blandt andet indeholdt kyllingesandwich, gnavegrønt og ’pærepindsvin’ (læs mere om vindermadpakken nederst i artiklen).
De glade vindere af madpakkedysten fra 3. x på Vestskolen - Vestmarken i Odder. Eleverne vandt med en madpakke, der blandt andet indeholdt kyllingesandwich, gnavegrønt og ’pærepindsvin’ (læs mere om vindermadpakken nederst i artiklen).

Pressemeddelelse fra Skolemælk

I 800 0.-3. klasser over hele landet har madpakker og spisefrikvarter fyldt væsentligt mere på skoleskemaet den seneste måneds tid, end det plejer. Med udgangspunkt i Madpakkedysten - et gratis undervisningsmateriale fra Mejeriernes Skolemælksordning, har klasserne kæmpet om at sammensætte Danmarks bedste madpakke, og i dag blev de fire vinderskoler fundet.

”Madpakkedysten har været utrolig givende for klassen at arbejde med. Dels fordi børnene er blevet kogere på, hvad en sund madpakke skal indeholde alt imens, de har taget aktiv del i læringsprocessen. Og dels fordi det har været med til at samle klassen og styrke fællesskabet,” siger Lene Høj Jensen klasselærer i 3.x på Vestskolen - Vestmarken i Odder.

Madpakkedysten skal klæde elever i indskolingen på med viden om sundhed og ernæring, alt imens de har det sjovt. I et online-univers spækket med videoer, quizzer og viden om mad har kok og kogebogsforfatter Louisa Lorang og hendes sjove makker Sylvester guidet eleverne rundt i en verden af "læring om næring". Mere end 800 skoleklasser har deltaget, og det er mere end dobbelt så mange som ved sidste års Madpakkedyst.

”Vi er meget tilfredse med, at undervisningsmaterialerne når så bredt ud. Dels betyder det jo, at skolerne kan bruge formatet, men vigtigst af alt, at endnu flere børn får mere viden om god og sund kost,” siger Louise Poulsen, projektleder ved Mejeriforeningens Skolemælksordning.

Regler gør spisepausen rar
Det er ikke kun maden, eleverne har arbejdet med i årets Madpakkedyst. Selve spisepausen har også været et omdrejningspunkt i undervisningsmaterialet. Her har eleverne formuleret regler for, hvordan man gør pausen til et rart sted at være, hvor man for eksempel ikke peger fingre af andres madpakker. Det er der ifølge Louise Poulsen en helt klar årsag til:

”Spisepausen er vigtig for det sociale samvær blandt børnene, men mange steder kan det være en lidt hektisk affære, og derfor har vi valgt at sætte ekstra fokus på, hvordan man som klassekammerater skaber de gode rammer for en hyggelig spisepause,” fortæller Louise Poulsen. Klasserne har blandt andet formuleret deres egne spisekvartersregler, og det har ifølge Louise Poulsen givet anledning til en god dialog og engagement blandt eleverne:

”Når børnene er med til at bestemme og sætte ord på regler, tager de langt mere ejerskab. De husker hinanden på, hvad de har aftalt, og på den måde bliver det et fælles projekt,” siger Louise Poulsen.

Opskriften på en vindermadpakke


Indholdet af vindermadpakken fra Odder:
• Lakserugbrød
• Kyllingesandwich med avokado og bacon
• Gnavegrønt, humus, tomatpesto, pita chips, nødder og frugtstav
• Pærepindsvin, banandelfin og oliven

Øvrige vindere
Udover eleverne fra Odder vandt 2.F fra Skovvejens Skole, 0.B fra Hobrovejens Skole i Randers samt 1.A fra Brønshøj Skole.

Præmierne for alle fire vinderklasser er et restaurantbesøg efter eget valg, den 'den gyldne madpakkepokal' og T-shirts til alle eleverne.

Inspirerende mejeriafdelinger udløste priser til detailbutikker

Synlige mejerivarer, der inspirerer, og interaktion med kunderne, er kvaliteter, der går igen hos vinderne af Mejeriprisen 2018. Bilka One Stop, Field’s og Lidl Skive løb med sejren.

Læs mere

Arla Unika krydser den svenske grænse

Navnet Arla Unika er nu så etableret herhjemme, at Arla Foods vil introducere luksusbrandet for svenskerne.

Læs mere

Noget af det bedste i verden er… ost fra Danmark

Ny L&F-kampagne viser udlandets begejstring for ost og andre fødevarer fra Danmark.

Læs mere