Dansk Mælk-mærket

Dansk Mælk-mærket fortæller, at mælken kommer fra en dansk gård og er behandlet og tappet i Danmark. Uanset om kartonen er fra et kendt mejeri eller supermarkedets eget mærke, er det rød-hvide mærke med Dannebrog i midten, forbrugernes garanti for, at mælken er dansk hele vejen igennem.

Dansk mælk er i verdensklasse fordi vi i Danmark stiller høje krav til mælkens kvalitet og smag. De fleste forbrugere her i landet foretrækker også den danske mælk. Men samtidig kender kun hver fjerde Dansk Mælk-mærket, som er garantien for, at mælken er dansk hele vejen fra ko til karton.

Det vil Mejeriforeningen lave om på ved at give mærket et rygstød og samtidig fejre den danske mælk og alle dem, der står bag det hvide guld. Det er nemlig takket være tusinder af landmænd, mælkechauffører og mejerimedarbejdere landet over, at vi hver dag får leveret frisk, dansk mælk direkte over køledisken.

Og så er det endda en mælk, som lever op til nogle af de højeste standarder i verden. Det kan vi godt være stolte af

Om dansk mælk
Danske forbrugere vil have frisk mælk. 6 ud af 10 mener, at friskheden er det allervigtigste, når de køber mælk. Og det er ikke tilfældigt. Faktisk har frisk mælk været en dansk specialitet gennem mange årtier. Årsagen er en unik kombination af mange landbrug, et lille areal og altid korte afstande fra gård til mejeri og fra mejeri til butik.

Samtidig er dyrevelfærden også i top, og vores køers sundhedsstatus er den bedste i verden.

Indsatsen for at nedbringe CO2-udledning er også i en liga for sig.

Og så viste Danmark desuden den økologiske vej med mælk som murbrækker, da Ø-mærket blev lanceret i 2000. Det var banebrydende på internationalt plan. Alt det kan vi takke danske landmænd for, som hver dag sætter en stor ære og ikke mindst et stort arbejde i, at køerne har det godt.

Om dansk mælk mærket
Dansk Mælk symboliserer, at mælken kommer fra en dansk gård og er behandlet og fyldt på karton i Danmark. Mærket er rødt og viser det danske flag og skal på den måde signalere den lange tradition, vi har i Danmark for at producere mælk af høj kvalitet. Uanset om mælkekartonen er fra et kendt mejeri eller supermarkedets eget

Ø-mærkede oste vinder frem

De danske forbrugere putter stadig flere økologiske mejeriprodukter i indkøbsvognen – især salget af ost og syrnede produkter går frem.

Læs mere

Nyt årsmagasin klar

Dansk mejeriforskning i international top, grønne retter med ost og mejerier, der går plantevejen. Ny udgave af Mejeriforeningens årsmagasin samler op og sætter perspektiv på aktuelle tendenser i mejeribruget. Læs magasinet her.

Læs mere

Nu skal pastaen og pølseretten løftes med en dosis mælk

Fire nye opskrifter på retter med mælk som en vigtig ingrediens er Mejeriforeningens bidrag til FN’s World Milk Day mandag den 1. juni. Bag opskrifterne står en populær madblogger med 30.000 Instagram-følgere.

Læs mere