Mælk får selskab af planter på mejerierne
Arla Foods melder nu klart ud, at selskabet vil producere plantebaserede fødevarer, og både Thise og Naturmælk erklærer sig indstillet på at følge trop.
”Vi har besluttet at gå ind i produktion af plantebaserede drikkevarer, fordi vi vurderer, at vi kan tjene penge på det.”
Sådan lyder det i dagens udgave af Jyllands-Posten fra Arla Foods’ formand Jan Toft Nørgaard.Selskabets ledelse har truffet en strategisk beslutning om at producere plantebaserede fødevarer, og virksomheden er allerede i gang med at udvikle et helt sortiment, der også vil omfatte smør- og yoghurtlignende produkter.
Hos Arla Foods understreger pressechef Åse Andersson, at mange detaljer omkring de nye produkter endnu ikke er plads.
”Forretningen har bevæget sig fra en diskussion, om vi overhovedet skal producere plantebaserede produkter til en beslutning om, at det vil vi. Så nu går vi i gang. Men præcis hvilke anlæg, der skal fremstille produkterne, hvor bredt sortimentet bliver og hvorvidt de nye produkter skal lanceres under eget brand eller et eksisterende, er der endnu ikke truffet beslutninger om,” fortæller hun.
Imødekommer stigende efterspørgsel
Arla har heller ikke fastsat en dato for lanceringen af planteprodukterne, men ifølge Åse Andersson kommer de tidligst på butikshylderne til næste år.
”Vi går ind på det her marked for at imødekomme en stigende efterspørgsel på plantedrikke blandt forbrugerne. Vi kan se, at her er et marked, der bliver ved med at vokse, og det ønsker vi at få del i. I den sidste ende handler det om at skabe en fornuftig forretning, som kan bruges til at løfte mælkeafregningen til andelshaverne,” siger hun og henviser til artiklen i Jyllands-Posten, hvori Jan Toft Nørgaard også udtaler, at han som mælkeproducent ville være bekymret, hvis ’Arla stillede sig ud på sidelinjen og afviste at gå aktivt ind i markedet og sikre, at landmændene får del i den profit, der er i de nye produkter.’
Mælk er fortsat kerneforretningen
Hos Arla er man ikke bekymret for, om man gennem lanceringen af de nye planteprodukter kan komme til at undergrave markedet for mælk og mejeriprodukter.
”Mælk og mejeriprodukter er vores kerneforretning, og sådan vil det fortsat være. Salget af de plantebaserede produkter vokser i øjeblikket, men de udgør stadig en ret beskeden del af mejerimarkedet,” siger Åse Andersson og tilføjer:
”Igennem de seneste år har vi registreret et fald i forbruget af drikkemælk, men vi kan til gengæld se, at salget af andre typer mejeriprodukter stiger globalt, så umiddelbart ser vi ikke nogen fare for, at det kommer til at gå ud over vores kerneforretning.”
Vil ikke bare se på
På det økologiske mejeri Naturmælk har direktør Leif Friis Jørgensen længe haft ’radaren’ stillet ind på plantedrikke, og han ser området som en mulighed frem for en begrænsning.
”Selvfølgelig ser jeg da helst, at forbrugerne drikker mælk, men der sker hele tiden ændringer i forbrugsmønsteret, ikke mindst på baggrund af diskussionerne om klima og dyrevelfærd. Derfor skal vi være omstillingsparate, så vi også er en del af det, forbrugerne fremadrettet efterspørger,” siger Leif Friis Jørgensen.
Eftersom mejeriets andelshavere – ud over at producere mælk – også har jorden til at dyrke havre, ærter og andre afgrøder, ligger idéen om at producere plantedrikke ikke fjernt for ham.
”Vores andelshavere kan producere ingredienserne, og eftersom de plantebaserede produkter på mange punkter minder om mejeriprodukter, så vi har gode muligheder for at udnytte vores eksisterende produktionsapparat.”
Leif Friis Jørgensen forklarer, at faldet i danskernes mælkeforbrug endnu ikke har ramt den økologiske mælk, men:
”Hvis 10-20 pct. af drikkemælken konverteres til plantedrikke, så skal vi da ikke bare se på, at markedet glider ud af vores hænder.”
Ingen svækkelse af mejerierne
Også hos Thise Mejeri erklærer direktør Poul Pedersen sig klar til at indlede en produktion af plantebaserede produkter.
”Der er ingen grund til at kæmpe mod en stærk trend, som plantedrikkene har vist sig at være. Tværtimod kan vi ligeså godt få del i et nyt marked. Derfor kan man på et tidspunkt meget vel se Thise fremstille produkter lavet af planter. Hvornår det vil ske, ved jeg ikke lige,” siger Poul Pedersen og tilføjer:
”Men ud over at smage godt skal produkterne være nærende. Råvarerne skal selvfølgelig leveres af vores ejere. De er blevet præsenteret for vores overvejelser.”
Thise-direktøren understreger, at mælk fortsat vil være Thises omdrejningspunkt og ser ikke inddragelsen af plantebaserede varer som en svækkelse af mejerierne.
”Det viser bare vores vilje til forandring. Desuden har vi – trods de plantebaserede produkters fremgang – positiv vækst i vores salg af frisk- og surmælksprodukter,” påpeger Poul Pedersen.
Trods de pæne tal er han er forberedt på, at udviklingen kan vende.
”Det har vi selvfølgelig respekt for. Men som det ser ud nu, kommer vi ikke til at kannibalisere vores nuværende salg, hvis vi lancerer plantebaserede produkter. Ud over drikke kan man nemt forestille sig, at vi også vil lave fx yoghurtlignende varer,” påpeger Poul Pedersen.
Vil du vide mere?
PLANTEBASEREDE DRIKKE
Sojadrik, risdrik, havredrik og mandeldrik er blandt nogle af de mange plantebaserede alternativer til komælk. Udvalget er stort, og det kan være svært som forbruger at vide hvilken drik, der er sundest. Læs med her.
Arla klar med tre plantedrikke – og et nyt brand
Jörd er navnet på Arlas nye varemærke for plantebaserede produkter, som i første omgang kommer til at bestå af tre havredrikke.