12. februar 2025

Danmark forrest på salg af økologisk mælk 

Mejeriprodukter er centrale for økologien i Danmark. Målt i værdi udgør økologisk drikkemælk 41,9 procent af det samlede salg af drikkemælk. 

41,9 procent af salget af drikkemælk (målt i værdi) i Danmark er økologisk. Målt i volumen er det godt og vel hver tredje liter mælk. 

Det gør drikkemælk til lokomotivet for salget af økologiske mejeriprodukter, og er også væsentlig for det samlede salg af økologiske fødevarer i det hele taget. Og nu begynder danskerne også at få øjnene op for økologisk ost. Således er 10 procent af den danske ost økologisk. 

Øko-andelen af mælk og ost er stor i Danmark

Ingen andre steder i verden er så stor en del af markedet for henholdsvis drikkemælk og ost økologisk som i Danmark. 

”Der er grund til at skamrose de danske økologiske mejerier,” siger Ejvind Pedersen, der er chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer og arbejder for Mejeriforeningen med økologi.

”Mejerierne gør et stort arbejde med produktudvikling og innovation - især på osteområdet. Det skaber en bred variation af danske økologiske oste. Samtidig har danskerne fået øjnene op for udviklingen, og de er nysgerrige overfor hvad økologien kan og hvad de danske oste kan. Der er ingen grund til at vælge udenlandsk ost i supermarkedet eller hos ostehandleren, når vi har så stor variation i dansk, økologisk ost. Også kantiner og restauranter har virkelig fået øjnene op for de økologiske oste,” siger han.

Tallene stammer fra den netop offentliggjorte rapport ”The World of Organic Agriculture” fra forskningscenteret FiBL. Heri fremgår det, at Danmark har verdens højeste økologiske markedsandel for drikkemælk: 41,9 procent af salget af drikkemælk (målt i værdi) er økologisk. For ost er det 10,9 procent.

Eksporten skal øges yderligere

Som brancheorganisation støtter Mejeriforeningen op om den danske regerings 2030-målsætning om fordobling af økologisk afsætning og eksport. Økologiske mejeriprodukter og den bagvedliggende økologiske mælkeproduktion er dna for flere af Mejeriforeningens medlemsmejerier. Økologien og den økologiske helhedstankegang er udgangspunktet for deres virksomheds position og forretning.

I denne uge er der Biofach i Nürnberg i Tyskland, en international messe for økologi. Her er der fokus på at udvide danske fødevarevirksomheders eksport. Det gælder også for mejeriprodukter.

I forvejen udgør mejeriprodukter den absolut største økologiske eksportvare fra Danmark: i 2023 eksporterede de danske mejerier økologiske mejeriprodukter for omkring 1,3 milliard kroner – eller godt en tredjedel - af den samlede eksportværdi. 

Tyskland er de danske mejeriers største eksportmarked. I 2023 blev der eksporteret mejeriprodukter til Tyskland for omkring 600 mio. kr.

FAKTA

Rapporten ”The World of Organic Agriculture” er netop publiceret på verdens største økologimesse ”Biofach”, der afholdes i Nürnberg, Tyskland i dagene 11.-14. februar. Rapporten viser, at der på verdensplan i 2023 blev solgt økologiske fødevarer for 136,4 milliarder euro (1.016 milliarder kroner), svarende til en stigning på 1,5% i forhold til året før. 

Rapporten viser også at:

  • Danmark har den højeste økologiandel i detailhandlen med 11,8% foran Schweiz 11,6% og Østrig 11,0%.
  • Danmark har 1. pladsen i økologisk drikkemælk – som målt i værdi udgør 41,9 procent af det samlede salg af drikkemælk i Danmark
  • Danmark har 1. pladsen i økologisk ost, som målt i værdi udgør 10,9 procent af det samlede salg af ost i Danmark.
  • De danske mejerier eksporterer også økologiske mejeriprodukter til lande verden over, med Tyskland som det største marked.
  • 635 mio. kilo mælk, det vil sige 11 procent af den mælk, der produceres på gårde i Danmark, er økologisk (2024). Det sker på 320 gårde med ca. 63.000 økologiske malkekøer i Danmark. Omkring 1/3 af al økologisk jord i Danmark er knyttet til en gård med mælkeproduktion.