18. februar 2020

Veganske produkter ragede op på øko-messe

Bæredygtig emballage og veganske efterligninger af mejeriprodukter var de to dominerende trends på årets Biofach i Tyskland, fortæller chefkonsulent Ejvind Pedersen, L&F. Eneste danske mejeri på den internationale økologimesse var Thise Mejeri, som promoverede tre nye grubeoste for sine faste eksportkunder.

”De veganske produkter fyldte bemærkelsesværdigt meget på Biofach i år. Antallet af produkter og bredden i sortimentet var langt større end de foregående år, og det var alt lige fra snacks og køderstatninger til plantebaserede ’kopier’ af mejeriprodukter.”

Det fortæller chefkonsulent Ejvind Pedersen fra Landbrug & Fødevarer. Han har i mange år beskæftiget sig med markedet for økologiske mejeriprodukter, og er fast deltager på verdens største økologiske fødevaremesse, Biofach, som i forgangne uge samlede godt 47.000 gæster fra 136 lande i den tyske by Nürnberg.

”Indenfor de veganske efterligningeraf mejeriprodukter, var det fortsat plantedrikkene, der fyldte mest, men de plantebaserede bud på smør-, ost- og yoghurtagtige produkter var også godt med. Især de fermenterede produkter markerede sig med en smag og tekstur, der i visse tilfælde lå tæt på den ægte vare. Mange af dem var fremstillet på basis af kokosmælk,” fortæller han.

Indpakningen skal kunne genbruges

Bæredygtig emballage var en anden markant trend, som Ejvind Pedersen noterede sig på dette års udgave af messen.

”Der var masser af bud på emballager i materialer, der enten var nedbrydelige eller kunne genanvendes. Her sker virkelig noget for øjeblikket, og virksomhederne er meget bevidste om, at det er noget, forbrugerne i stigende grad efterspørger.”

Thise Mejeri: Plantedrikke på vej

Eneste danske mejeri på messen var Thise Mejeri. Mogens Poulsen, tidligere salgsdirektør og nuværende ’kulturminister’ på mejeriet havde følgende kommentar til det øgede udbud af veganske produkter:

”Her er helt klart tale om en varig trend, og på Thise Mejeri vil vi også gerne byde ind på dette marked med den faglighed og produktionserfaring, vi nu har. Så vi lancerer nogle plantebaserede drikke i løbet af i år på det danske marked. En vigtig forudsætning for os er, at råvarerne stammer fra vores egne landmænd og at vi kan levere i en kvalitet, vi kan stå inde for,” forklarer han.
”Men vores kerneforretning vil fortsat være mælk og mejeriprodukter,” understreger Mogens Poulsen.


Mogens Poulsen bag disken på Thises stand på Biofach (Foto: Ejvind Pedersen).

Tyskerne er vilde med Vesterhavsost

Thise Mejeri promoverede i år tre oste fra virksomhedens stand på Biofach: En grubelagret ’Jens Langkniv’ (20+ gul ost), en klassisk Vesterhavsost, som havde fået en ekstra modning i Hjerm Kalkgrube, samt en grubelagret Blå Kornblomst (blåskimmelost).

”Ost er Thise Mejeris største eksportprodukt og Tyskland er vores suverænt vigtigste eksportmarked,” fortæller Mogens Poulsen.

Cirka 30 pct. af mejeriets omsætning kommer fra eksport, og heraf stammer en væsentlig del fra det tyske marked.

”Tidligere handlede det meget om at skabe nye kontakter og få nye ordrer i bogen, når vi tog afsted til Biofach. Men det fylder mindre nu. I år har vi først og fremmest været her for at pleje vores eksisterende kunder,” siger han. Mogens Poulsen fortæller, at Nordseekäse (Vesterhavsosten) er ualmindelig populær i Tyskland, og at mejeriet af samme grund har skruet op for produktionen.

Vil du vide mere?