03. juni 2020

Ø-mærkede oste vinder frem

De danske forbrugere putter stadig flere økologiske mejeriprodukter i indkøbsvognen – især salget af ost og syrnede produkter går frem.

I 2019 købte danskerne økologiske mejeriprodukter for 3,1 mia. kr. – det er 9 pct. mere end året før, viser tal fra Danmarks Statistik. Dermed fortsætter den positive trend: Siden 2012 er salget økologiske mejeriprodukter steget uafbrudt.

Det er især ostekategorien, der er værd at lægge mærke til: Her steg mængden af solgt ost med 14 pct. til godt 4,7 mio. kg.

”Det er virkelig positivt, fordi mejerierne har fokus på at øge salget af økologisk ost. I øvrigt er det første gang, at der er blevet solgt for over 500 mio. kr. ø-mærket ost herhjemme, og det forventes, at salget fortsat vil stige,” siger chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer Ejvind Pedersen.

Han mener, at stigningen først og fremmest skyldes, at der er kommet et større udvalg af økologiske oste.

Syrnede produkter fortsætter optur

Også salget af syrnede produkter fortsætter den opadgående kurve. Fra 2018 til 2019 voksede salget med 17 pct. til knap 28,8 mio. kg.

”Her ser vi, at trenden fortsætter med større og større mængder. Det er først og fremmest økologisk skyr og yoghurt, der trækker salget,” fortæller Ejvind Pedersen.

Salget af økologisk drikkemælk vinder også lidt frem.

Vil du vide mere?