Ø-mærkede oste vinder frem

De danske forbrugere putter stadig flere økologiske mejeriprodukter i indkøbsvognen – især salget af ost og syrnede produkter går frem.

Økologi
Statistik
Ost
Syrnede mejeriprodukter
Mejeriernes indsats for at øge salget af økologiske oste bliver nu belønnet med et øget salg. (Arkivfoto: Niels Åge Skovbo)
Mejeriernes indsats for at øge salget af økologiske oste bliver nu belønnet med et øget salg. (Arkivfoto: Niels Åge Skovbo)

I 2019 købte danskerne økologiske mejeriprodukter for 3,1 mia. kr. – det er 9 pct. mere end året før, viser tal fra Danmarks Statistik. Dermed fortsætter den positive trend: Siden 2012 er salget økologiske mejeriprodukter steget uafbrudt.

Det er især ostekategorien, der er værd at lægge mærke til: Her steg mængden af solgt ost med 14 pct. til godt 4,7 mio. kg.

”Det er virkelig positivt, fordi mejerierne har fokus på at øge salget af økologisk ost. I øvrigt er det første gang, at der er blevet solgt for over 500 mio. kr. ø-mærket ost herhjemme, og det forventes, at salget fortsat vil stige,” siger chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer Ejvind Pedersen.

Han mener, at stigningen først og fremmest skyldes, at der er kommet et større udvalg af økologiske oste.

Syrnede produkter fortsætter optur
Også salget af syrnede produkter fortsætter den opadgående kurve. Fra 2018 til 2019 voksede salget med 17 pct. til knap 28,8 mio. kg.

”Her ser vi, at trenden fortsætter med større og større mængder. Det er først og fremmest økologisk skyr og yoghurt, der trækker salget,” fortæller Ejvind Pedersen.

Salget af økologisk drikkemælk vinder også lidt frem.

Mere dyrevelfærd i køledisken

Med det nye hjertemærke på mælk og andre fødevarer er det blevet nemmere at købe produkter med sikkerhed for god dyrevelfærd, lyder det fra Landbrug & Fødevarer. Organisationen står bag en kampagne, som skal øge forbrugernes viden om mærket.

Læs mere

Skolebørn skal spise med kniv og gaffel

Elever fra tre skoleklasser skal på restaurant efter at have vundet Madpakkedysten – Skolemælksordningens konkurrence, der fokuserer på sund mad og gode spisevaner.

Læs mere

Der er varmet op til en forrygende koldskålssommer

Med udsigt til flere dage med sol, kommer der for alvor skub i salget af koldskål i denne uge. Det store spørgsmål er, om vi kan slå rekorden fra tørkesommeren 2018, hvor mejerierne samlet set solgte omkring 14,4 mio. liter færdiglavet koldskål.

Læs mere