19. februar 2020

Mærkevarer gav fremgang i Arlas omsætning

Lurpak, Arla-brandet og Puck var med til at øge Arla Foods’ omsætning i 2019, som landede på EUR 10,5 mia.

Arla Foods har i dag offentliggjort koncernens regnskab for 2019, som viser en stigning på EUR 100 mio. i den samlede omsætning – fra EUR 10,4 mia. i 2018 til EUR 10,5 mia. Væksten skyldes ifølge selskabet først og fremmest, at salget af brandede produkter steg med 5,1 pct. i forhold til året før.

Arla-indtjeningen – som måler den værdi, Arla skaber per kg ejermælk – steg i 2019 til 36,6 eurocent i gennemsnit, mod 36,4 eurocent i 2018.

"I 2019 byggede vi videre på det positive momentum, vi har skabt i branchen, og Arla er en stærkere virksomhed nu end for et år siden. Vi har styrket vores konkurrenceevne og overgået vores finansielle mål, samtidig med at vi fortsætter vores transformation gennem Calcium," siger Arla Foods' adm. direktør Peder Tuborgh.

Calcium gav i 2019 besparelser på EUR 110 mio., og med en samlet besparelse på EUR 224 mio. siden lanceringen i 2018 er Arla nu mere end halvvejs mod det endelige mål for 2021 på over EUR 400 mio.

Populære brands

Blandt Arlas brands var der især fremgang for Arla-brandet. Den globale omsætning voksede til EUR 3,033 mia. mod EUR 2,875 mia. i 2018 bl.a. som følge af lanceringer af laktosefri og økologiske produkter, lanceringen af nye flexitar produkter samt fortsat vækst for skyr på de europæiske kernemarkeder.

Salget af Lurpak steg til over 100.000 ton, og omsætningen gik frem fra EUR 561 mio. sidste år til EUR 588 mio. Puck, som er Arlas førende ostebrand i Mellemøsten og Nordafrika, øgede omsætningen til EUR 363 mio. mod EUR 352 mio. sidste år, mens omsætningen for Castello, Arlas brand for specialoste, forblev uændret på EUR 179 mio.

Mælkebaserede drikkevarebrands øgede omsætningen med EUR 20 mio. til EUR 207 mio. og blev primært drevet af Starbucks, som sælges i Europa, Mellemøsten og Afrika.

Lille fald i Europa

Arlas samlede omsætning i det europæiske segment, som tegner sig for lidt over 60 pct. af forretningen, faldt med EUR 154 mio. til EUR 6,353 mia., primært som følge af beslutningen om at træde ud af urentable private label-kontrakter samt valutakurser. Til gengæld steg omsætningen i Arlas internationale segment, som udgør 17 pct. af forretningen, med EUR 226 mio. til EUR 1,8 mia.

Arla Foods Ingredients (AFI) øgede omsætningen med EUR 58 mio. til EUR 710 mio. Det skete bl.a. på baggrund af et større salg af produkter inden for spædbørnsernæring, sundhed, sport og fødevarer.

Investeringer i vækstområder

I 2020 planlægger Arla at investere et rekordstort beløb på EUR 619 mio. for at udvide kapaciteten i vækstsektorer. Det drejer sig blandt andet om færdiggørelsen af et tørretårn til mælkepulver i Pronsfelt i Tyskland, udvide mozzarellakapaciteten i Branderup og opgradere det nyerhvervede produktionsanlæg i Bahrain samt foretage betydelige investeringer i kapacitetsforøgelser for AFI.

I forhold til Brexit mener Arla, at der fortsat er en risiko for toldafgifter og andre hindringer, som vil besværliggøre den britiske/europæiske handel og øge omkostningerne.

Arla forventer, at koncernens omsætning i 2020 vil blive på EUR 10,4-10,8 mia., nettoresultatandelen vil være omkring 2,8 til 3,2 procent, og gearingen forventes at ligge inden for målintervallet på 2,8-3,4.

Arla offentliggør årsrapporten og CSR-rapporten den 27. februar.

Læs hele Arlas pressemeddelelse her

Vil du vide mere?