Mælkens muligheder i ’den grønne bølge’

Mejeriernes potentialer og udfordringer i forhold til plantebaserede alternativer er i fokus på Mejeribrugets Dag den 5. februar.

Branchen
Events
Bæredygtighed
Innovation
Traditionen tro rundes Mejeribrugets Dag af med kredsudstilling i hallen på Kold College. (Arkivfoto)
Traditionen tro rundes Mejeribrugets Dag af med kredsudstilling i hallen på Kold College. (Arkivfoto)

Hvad er op og ned i den ofte ophedede debat om fx havre-, mandel- og sojadrikke? Hvordan øger man som mælkeproducent sin bæredygtighed og tilpasser sig forbrugernes ændrede behov? Kan og skal mejerierne begynde at fremstille plantebaserede drikke? Er de sundere end mejeriprodukter?

Det er nogle af de mange spørgsmål, der kommer til debat, når Mejeribrugets Dag afholdes onsdag den 5. februar på Kold College. Her stilles der nemlig skarpt på fakta, paradokser og dilemmaer i forhold til mælkens muligheder i den grønne bølge.

”Mens salget af mejeriprodukter er stagnerende, har plantebaserede alternativer stejle vækstrater i afsætningen og får stor omtale i medierne. Hvordan mejeribruget kan håndtere denne udfordring, sætter Mejeribrugets Dag fokus på med fem faglige indlæg fra eksperter, der inden for hver deres felt følger udviklingen på nærmeste hold,” siger chefkonsulent Lars Johannes Nielsen, Landbrug & Fødevarer.

Få fat i de unge
Professor og antropolog Gunnar Lind Haase Svendsen, Syddansk Universitet, lægger ud med at give et bud på, hvordan man får gjort sine mejeriprodukter så velsmagende, sunde, fedtfattige, økologiske/veganske og bæredygtige, at de unge vil efterspørge dem. Desuden præsenterer han tilhørerne for mejeribrugets udvikling og tendenser, som medierne beskriver det.

Det følger ernæringschef for mejeri Merete Myrup, Landbrug & Fødevarer, op på ved at sætte fokus på mejeriprodukternes rolle i fremtidens bæredygtige kost.

Herefter går turen til landbruget, når Troels Kristensen, seniorforsker ved Aarhus Universitet, præsenterer udsigterne til at reducere udledning af lattergas og metan ved dyrkning af foder og dyrenes foderomsætning.

Derpå fortæller Jens Krogh, økologisk mælkeproducent og formand for Naturmælk, om, hvordan man med en holistisk tilgang kan se muligheder i forbrugernes adfærdsændringer, som tilmed kan øge gårdens fødevareproduktion.

Og hvorfor ikke fremstille både mejeri- og planteprodukter i stedet for kun en af delene, spørger proceskategoridirektør Pranav Shah, SPX FLOW. Det er en amerikansk virksomhed, der producerer anlæg til fremstilling af mælkeprodukter og plantedrikke såvel som anlæg, der kan håndtere begge opgaver.

Virksomhedsbesøg om formiddagen
De fem foredrag holdes om eftermiddagen i Dalum Landbrugsskoles festsal.

Formiddagens program byder på et besøg hos Cabinplant, leverandør af avancerede maskiner til mejeribruget og andre fødevareproducenter, i Haarby en halv times kørsel sydvest for Kold College. Efter frokost følger en rundvisning på Kold College og et indlæg fra Mejeriforeningens afdelingschef Jan Hermansen.

Ovenpå de fem foredrag om ’den grønne bølge’ rundes dagen af med kredsudstilling og en tapasbuffet.

Læs mere om Mejeribrugets Dag

Mærkevarer gav fremgang i Arlas omsætning

Lurpak, Arla-brandet og Puck var med til at øge Arla Foods’ omsætning i 2019, som landede på EUR 10,5 mia.

Læs mere

Veganske produkter ragede op på øko-messe

Bæredygtig emballage og veganske efterligninger af mejeriprodukter var de to dominerende trends på årets Biofach i Tyskland, fortæller chefkonsulent Ejvind Pedersen, L&F. Eneste danske mejeri på den internationale økologimesse var Thise Mejeri, som promoverede tre nye grubeoste for sine faste eksportkunder.

Læs mere

’Frisk, dansk mælk smager bare bedre’

Postevand, rugbrød og mælk er de tre ting, danskerne savner mest, når de tager på ferie i udlandet. En madhistoriker forklarer, hvorfor det særligt er mælk og rugbrød, vi har svært ved at undvære.

Læs mere