10. februar 2020
Af: Pressemeddelelse

Danske unge køber mindre ost

Selv om danske unge er glade for ost, spiser de 19-29-årige mindre ost i dag end for fem år siden. Det skyldes især manglende viden om ostens anvendelsesmuligheder, og det vil Arla nu ændre på med en ny, stor kampagne.

Mozzarella på pizza, parmesan i risotto, salatost i tomatsalaten eller skiveost på brødet. Ost kan bruges i et utal af retter, men en analyse, som Arla har fået lavet, viser, at de danske 19-29-årige mangler viden om de mange forskellige ostetyper og hvordan ost kan anvendes i madlavningen. Blandt andet derfor er andelen af unge, som har købt ost det seneste år, faldet med 10 procentpoint sammenlignet med for fem år siden. Faldet er især sket på tværs af ostetyper som hytteost og flødeost.

Analysen viser dog også, at de unge rigtig godt kan lide ost, og derfor har Arla nu lanceret ostekampagnen ’Just Add Some Cheese’, som over de kommende år skal styrke ostekategorien blandt de unge.

”Som markedsleder inden for ost har vi et ansvar for at løfte hele den danske ostekategori. Vi vil vække de unges ostekærlighed til live ved at vise og inspirere dem til alle de mange muligheder, der er for at bruge ost i madlavningen,” siger Marianne Forsingdal, der er brand manager for ostekategorien hos Arla.

Digital inspirationskampagne

Kampagnen kommer til at foregå på tværs af bl.a. digitale platforme, online videoer og fysisk tilstedeværelse i butikker.

”Det er en meget specifik målgruppe, vi gerne vil i dialog med. Indsigter viser, at de unge bruger meget tid på sociale medier, se online videoer samt streame. Derfor bliver det primært en digital kampagne, og hovedelementerne vil være sjove og inspirerende online videoer, influencer-samarbejder og digitalt content,” siger Marianne Forsingdal og fortsætter:

”Samtidig skal vi ud og møde de unge lige netop der, hvor de søger madinspiration. Så vi supplerer kampagnen med spændende prøvesmagninger og inspiration ude i butikkerne.”