Arla klar med tre plantedrikke – og et nyt brand

Jörd er navnet på Arlas nye varemærke for plantebaserede produkter, som i første omgang kommer til at bestå af tre havredrikke.

Arla
Produkter
Innovation
Arlas nye brand Jörd skal udelukkende bestå af plantebaserede produkter.
Arlas nye brand Jörd skal udelukkende bestå af plantebaserede produkter.

Arla gør nu klar til at lancere tre økologiske plantedrikke under det nye brand Jörd, som udelukkende skal bestå af plantebaserede produkter. Ifølge en pressemeddelelse fra selskabet er det planen løbende at lancere flere plantebaserede produkter under paraply-mærket, og ambitionen er at spille en ledende rolle i kategorien inden for de kommende år.

”Vi skal hele tiden være dygtige til at følge med udviklingen i forbrugernes vaner og behov. Det gælder også kategorier, som ligger uden for mejeri. Vores vigtigste opgave er at have en tidssvarende portefølje af kvalitetsprodukter, der sikrer den højst mulige afregning til vores landmænd. Og det forventer vi, at Jörd i høj grad vil bidrage til,” siger koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla, Hanne Søndergaard.

Danmark er det første marked, der bliver præsenteret for Jörd, som derefter skal lanceres på det britiske og svenske marked.

Økologisk og nordisk
De tre varianter, der vil blive lanceret inden sommerferien, er alle baseret på havre: JÖRD Havre, en ren havredrik; JÖRD Byg, med en smule sødme fra byg; og JÖRD Hamp, hvor hampen giver en let bitterhed. Fælles for produkterne er, at der er tale om økologiske ingredienser, som alle kommer fra Norden, og at der kun indgår fire til fem råvarer.

”Vores nye havredrikke differentierer sig ved at bringe nye smagskombinationer ind i kategorien, at være baseret udelukkende på økologiske og nordiske råvarer og ved at indeholde op til 50 procent mere havre sammenlignet med markedslederne i Danmark,” siger Hanne Søndergaard.

Et naturligt skridt
I forvejen indgår der planter i en lang række af Arlas produkter, og mange af Arlas landmænd dyrker allerede i dag planter som havre og byg, som kan bruges til plantefødevarer.

”Mælken vil altid være hjertet i Arla. Men vi ved, at mange danskere bruger plantedrikke side om side med mælken. Derfor er det et naturligt skridt og en spændende forretningsmulighed for os at gå ind i plantekategorien,” siger Hanne Søndergaard.

De nye havredrikke, som vil blive produceret på Esbjerg Mejeri, kommer til at stå på køl i supermarkederne.

Læs hele pressemeddelelsen her

Mere dyrevelfærd i køledisken

Med det nye hjertemærke på mælk og andre fødevarer er det blevet nemmere at købe produkter med sikkerhed for god dyrevelfærd, lyder det fra Landbrug & Fødevarer. Organisationen står bag en kampagne, som skal øge forbrugernes viden om mærket.

Læs mere

Skolebørn skal spise med kniv og gaffel

Elever fra tre skoleklasser skal på restaurant efter at have vundet Madpakkedysten – Skolemælksordningens konkurrence, der fokuserer på sund mad og gode spisevaner.

Læs mere

Der er varmet op til en forrygende koldskålssommer

Med udsigt til flere dage med sol, kommer der for alvor skub i salget af koldskål i denne uge. Det store spørgsmål er, om vi kan slå rekorden fra tørkesommeren 2018, hvor mejerierne samlet set solgte omkring 14,4 mio. liter færdiglavet koldskål.

Læs mere