Troldhede Mejeri vinder international mejeridyst

En 65+ hvidskimmelost fra Arla Troldhede Mejeri blev kåret som vinder af ostekategorien, da den årlige mejeridyst i dag blev afgjort i Herning. I den rent danske gourmetkonkurrence kom flere af landets helt små mejerier på sejrsskamlen.

Events
Branchen
De nykårede ostevindere fra Troldhede Mejeri blev hyldet af Mejeriforeningens formand Steen Nørgaard Madsen (yderst tv.) og Landbrug & Fødevarers adm. direktør Anne Arhnung. I midten af billedet fra venstre: Teamleder Søren Videsen og Site Director Torben Pradsgaard, Troldhede Mejeri.
De nykårede ostevindere fra Troldhede Mejeri blev hyldet af Mejeriforeningens formand Steen Nørgaard Madsen (yderst tv.) og Landbrug & Fødevarers adm. direktør Anne Arhnung. I midten af billedet fra venstre: Teamleder Søren Videsen og Site Director Torben Pradsgaard, Troldhede Mejeri.

”Det er første gang, vi vinder, så det er da noget særligt. Vi skal helt sikkert hjem at fejre sejren med vores ansatte. Det er jo deres fortjeneste, at vi har vundet - et bevis på, at fokuseret arbejde med kvalitet belønnes.”

Sådan lød en kommentar fra en meget tilfreds Site Director Torben Pradsgaard fra Arla Troldhede Mejeri, som i dag blev kåret som vinder af ostekategorien under International Food Contest med en 65+ ’Creamy White’ hvidskimmelost.

Kåringen fandt traditionen sted i MCH Messecenter Herning, hvor yderligere to Arla-mejerier kom på sejrsskamlen i den store mejeridyst: I konsummælkskategorien vandt Arla Slagelse Mejericenter med en kærnemælk 0,5 pct., mens Arla Holstebro Mejeri vandt i kategorien ’smør og blandingsprodukter’ med en LURPAK 500 g saltet smør.

Præmierne blev overrakt af Landbrug & Fødevarers adm. direktør Anne Arhnung sammen med Mejeriforeningens formand Steen Nørgaard Madsen, som også stod for den officielle åbning af International Food Contest (IFC).

I sin tale understregede han blandt andet betydningen af at fødevarevare- og mejeribranchen er gået ind i kampen mod den globale opvarmning med konkrete planer om markante reduktioner af klimabelastningen i dansk fødevareproduktion.

”I mejeribruget har det altid været en kerneværdi at levere sikre, sunde og velsmagende fødevarer. Det er helt centralt for os, at forbrugerne føler, at de gør noget godt for sig selv og deres nærmeste, når de åbner køleskabet og tager et mejeriprodukt ud. Den følelse skal de forsat have. Og derfor skal vi virkelig lægge os i selen for at løse de bæredygtighedsudfordringer, som knytter sig til mælken,” sagde han.

Nye vindere i gourmetdysten
Ud over den internationale mejeridyst blev der afgjort yderligere to konkurrencer i forbindelse med åbningen af IFC: Mejeribrugets Gourmetpris og Food (øvrige fødevarer).

I dysten om Mejeribrugets Gourmetpris var der i år tilmeldt 62 produkter, hvilket er betydeligt flere end normalt. Blandt vinderne var et af par landets helt små mejerier, som ikke tidligere har deltaget i konkurrencen. Fx Tebstrup Gedeost og Den Gamle Foderstof (som drives af ejerne af Gedved Mejeri).

Læs mere om vinderne og dommernes kommentarer til produkterne på IFC's officielle hjemmeside

VINDERE AF MEJERIBRUGETS GOURMETPRIS 2019:

Smør og blandingsprodukter
Gammeldags Kærnesmør med sydesalt fra Lindved Mejeri

Konsummælksprodukter og iscreme
Kaffeis med knas fra Den Gamle Foderstof

Bløde oste
Tilia Mundo Øko gedeost fra Tebstrup Gedeosteri

Hårde oste
Fuldmåne Ost fra Thise Mejeri

VINDERE AF FOOD-KONKURRENCEN

Vin & Alkohol
Akvavit, 'Nordisk Aquavit Monastery' 41,5% vol. fra Nordisk Brænderi

Plantebaserede produkter
Plantebaseret is, 'Naturli Liquorice Sweet Bites' fra Naturli Foods A/S

Øl
Lys Lager, 'Magic Dragon Hemp Lager' 5,0% vol. fra Svaneke Bryghus A/S

Kød & Seafood
Rejer, 'Danske Skagen Rejer' fra Launis A/S

Convenience & Kolonial
Tikka Masala, 'Meyers Indisk Tikka Masala' fra Meyers Food

Brød, Kager & Søde sager
Croissant, 'Meyers smørbagte croissant' fra Meyers Food

Honning
Fast honning fra producent Kaia Albin Pedersen

International mælkekonference sætter fokus på klima og sundhed

Der er behov for nytænkning, hvis fremtidens mejeribrug skal bidrage med løsninger til både den globale klimakrise og til de sundhedsmæssige udfordringer, som mange forbrugere står overfor.

Læs mere

Nyt værktøj skal hjælpe Arla-landmænd med at reducere klimabelastning

Arla Foods introducerer et initiativ, der skal tredoble hastigheden af gårdenes CO2-reduktioner over de næste 10 år og opbygge et af verdens største sæt af eksternt verificerede klimadata fra mælkeproduktion.

Læs mere

Massiv interesse for Mejeriernes Skolemælkslegat

430 skoler havde søgt om støtte til sjove og kreative projekter, der fremmer sundhed og fællesskab for eleverne.

Læs mere