Ost samlede hundredvis af københavnere til endagsfestival

Lørdag spiste gæsterne til Cheese Copenhagen sig igennem 150 forskellige oste, mens branchefolk debatterede ostens bæredygtige fremtid til ostesymposium arrangeret af Ost & Ko.

Events
Bæredygtighed
Ost
Smag
1200 gæster besøgte lørdag Cheese Copenhagen. Her kunne de spise sig igennem 140 danske oste, fem franske og og fem irske. Foto: Liv Kastrup
1200 gæster besøgte lørdag Cheese Copenhagen. Her kunne de spise sig igennem 140 danske oste, fem franske og og fem irske. Foto: Liv Kastrup

Københavnerne er vilde med ost. I hvert fald hvis man spørger de omkring 1200 mennesker, der lørdag mødte op til ostefestivalen Cheese Copenhagen.

Osteelskere i alle aldre søgte ly for regnen i de rustikke lokaler i CPH Food Space, der er en del af de gamle, offentlige slagtehuse, der i dag er omdannet til bl.a. restauranter og natklubber under navnet Kødbyen.

Her kunne gæsterne for 100 kr. nyde to og en halv time med live Dj, særlige ostetalks, forfriskende drikke og selvfølgelig ost i lange baner. 43 danske osteproducenter leverede mere end 140 forskellige danske oste til smagsprøver. Derudover var også Irland og Frankrig repræsenteret på det udenlandske ostebord med fem oste hver.

Passioneret osteri
Umiddelbart kunne det virke uoverskueligt at udpege den bedste smagsoplevelse med så mange valgmuligheder, men det var intet problem for 25-årige Josephine Dyrekær, der besøgte ostefestivallen med sin ven Daniel Kristiansen:

"Min favorit har uden tvivl været enebær-gedeosten fra Tothavens Besøgsgård. Den er cremet, afrundet og overraskende med smagen af gran," fortæller hun entusiastisk.

Udover at osten er hendes favorit, giver det også point i bogen, at manden der deler smagsprøver ud er Jakob Olsen, der er gårdejer og hjernen bag osten.

"Det er virkelig dejligt med en fælles dialog og passionen omkring osten. Bare det at kunne stille en masse spørgsmål og få svar fra en der virkelig ved noget om det," forklarer Josephine Dyrekær.

Artiklen fortsætter under billedet
Daniel Kristiansen(th) og Josephine Dyrekær(i midten) sammen med ostemager og gårdejer Jakob Olsen(tv) fra Tothaven besøgsgård.
Daniel Kristiansen (th) og Josephine Dyrekær (i midten) sammen med ostemager Jakob Olsen fra Tothaven besøgsgård. 

 

Hos Jakob Olesen fra Tothaven Besøgsgård er der ingen tvivl om, at det som ostemager er godt at møde kunderne:

"Det er jo sjovt at dele så mange smagsprøver ud til gæster. Og når der så kommer nogen og siger, at min ost ligefrem var den bedste af dem alle, jamen så er det jo alt arbejdet værd," siger han stolt, mens han får en god snak med flere af de besøgende ved hans bord.

Og dét er netop, hvad osten kan, mener Josephine Dyrekær. Samle folk på kryds og tværs:

"Ost kan bringe mange forskellige mennesker sammen."

Bæredygtig efterspørgsel
Ud over ostesmagningen samlede Cheese Copenhagen også branchefolk fra ind- og udland, madbloggere, journalister og andre interesserede til ostesymposium om velsmag og bæredygtighed.

Sideløbende med at gæsterne spiste sig igennem de mange danske oste i CPH Food Space, diskuterede producenter og indkøbere nemlig ostens fremtid. Interessen for og udbuddet af ost er stigende, men hvilken rolle spiller bæredygtighed hos forbrugerne, og hvordan påvirker det smag og produktion?

Ostemageren Jenn Kast fra engelske Neals Yard Dariy havde taget turen til København for at fortælle, hvordan bæredygtighed er altafgørende i virksomhedens forretningsmodel.

"Forbrugeren vil have gode smagsoplevelser og bæredygtige forhold. Det går kun én vej, og det er derfor afgørende, at vi følger med, så vi er relevante for vores kunder," lød den klare besked.

Omstillingsparat mejeribranche
Direktøren hos Naturmælk, Leif Friis Jørgensen, der var dagens sidste oplægsholder, oplever også den voksende interesse fra forbrugerne.

"For 10 år siden var der stort set ingen forbrugere, der spurgte ind til dyrenes leveforhold. I dag sker det dagligt hos os," fortalte han og uddybede:

"Klima og bæredygtighed bliver for fødevareproduktionen, hvad smartphonen blev for Nokia. Skelsættende. Det er derfor vigtigt, at vi viser forbrugerne, at vi i landbruget er omstillingsparate." 

Og netop derfor mener han, at branchearrangementer med fokus på netop bæredygtighed og udvikling er vigtigt. Fordi alle kan tage noget med hjem:

"Både konventionelle og økologiske producenter går klogere herfra. Selvom vi kommer fra forskellige steder, kan vi lære af hinanden. Dybest set er det jo samme passion for produkterne, der driver os," lød det.

I løbet af dagen var der også oplæg fra Dorthe Sørensen fra Tebstrup Gedeosteri, Mads Østergaard, udviklingschef hos Arla Unika, direktør i HKI Ost, Poul Larsen, kok og direktør i Hahnemanns Køkken, Trine Hahnemann og Peder Gerhardt Jessen fra Thise Mejeri. 

International mælkekonference sætter fokus på klima og sundhed

Der er behov for nytænkning, hvis fremtidens mejeribrug skal bidrage med løsninger til både den globale klimakrise og til de sundhedsmæssige udfordringer, som mange forbrugere står overfor.

Læs mere

Nyt værktøj skal hjælpe Arla-landmænd med at reducere klimabelastning

Arla Foods introducerer et initiativ, der skal tredoble hastigheden af gårdenes CO2-reduktioner over de næste 10 år og opbygge et af verdens største sæt af eksternt verificerede klimadata fra mælkeproduktion.

Læs mere

Massiv interesse for Mejeriernes Skolemælkslegat

430 skoler havde søgt om støtte til sjove og kreative projekter, der fremmer sundhed og fællesskab for eleverne.

Læs mere