Mere dansk ost og smør

Produktion og eksport af ’fede’ mejeriprodukter som smør og ost voksede i 2018, mens stort set alle andre produkter oplevede en mindre tilbagegang. Det fremgår af en aktuel udgave af Mejeristatistikken.

Statistik
Branchen
Marked
Det er smørret, der gør'et. I 2018 boomede den danske produktion og eksport af smør, viser den nye 'Mejeristatistik'. Arkivfoto fra smørfremstilling på Naturmælk. Foto: Flemming Jeppsen/Fokus
Det er smørret, der gør'et. I 2018 boomede den danske produktion og eksport af smør, viser den nye 'Mejeristatistik'. Arkivfoto fra smørfremstilling på Naturmælk. Foto: Flemming Jeppsen/Fokus

2018 var året, hvor der i den grad blev fremstillet smør i Danmark. Mens den gennemsnitlige produktion i de seneste par år har ligget på 55-57 mio. kg, tog produktionen i 2018 et ordentligt hop helt op på 74 mio. kg. Heraf blev ikke mindre end 52,2 mio. kg eksporteret ud af landet – også en markant stigning i forhold til en smøreksport på 37,2 mio. kg året før.

Det fremgår af en ny udgave af Landbrug & Fødevarers ’Mejeristatistik’, som hvert år serverer friske data om udviklingen i stort set alle hjørner af dansk mejeribrug. Lige fra antallet af malkekøer, import og eksport af mejeriprodukter til gennemsnitsdanskerens forbrug af creme fraiche.

Jævn stigning i osteproduktionen
Men det var ikke kun den danske smørproduktion, der oplevede vækst i det forgangne år, kan man læse i statistikken. Også for osten – mejeribrugets største produktkategori – var der fremgang. Produktionen steg således fra 446,7 mio. kg i 2017 til 451,6 mio. kg i 2018, mens eksporten af ost i samme periode steg fra 382,1 mio. kg til 386,8 mio. kg.

”Osteproduktionen har været jævnt stigende gennem adskillige år, og de danske eksportører har været gode til at få solgt osten på de udenlandske markeder. Ikke mindst til lande inden for EU, som tegner sig for langt størstedelen af afsætningen,” fortæller chefkonsulent i L&F, Niels Ole Nielsen, som står bag ’Mejeristatistikken’.

Prisfald udløste eksplosiv vækst
”For smørrets vedkommende skyldes den eksplosive vækst i høj grad en særlig markedssituation, hvor nogle ekstraordinært høje priser i 2017 blev afløst af et prisfald i løbet af 2018. I en periode lå de europæiske smørpriser under priserne på verdensmarkedet, hvilket betød, at smør fra Danmark pludselig var et attraktivt produkt for de internationale indkøbere. Så der blev købt stort ind, for nu at sige det populært,” forklarer Niels Ole Nielsen.

De øvrige produktkategorier som mælkepulver og konsummælksprodukter (drikkemælk, yoghurt, fløde og andre ’friske’ produkter) oplevede ikke samme fremgang som ost og smør. Produktionen af mælkepulver (mælkekonserves) faldt således fra 276,7 mio. kg i 2017 til 267,5 mio. kg i 2018, mens produktionen af konsummælksprodukter gik tilbage fra 807 mio. kg til 803,9 mio. kg i samme periode.

Læs mere: 
Download den nye mejeristatistik her

Se mejeri.dk's statistik-sektion

12 års vækst i den økologiske mejerieksport er brudt

De danske mejerier eksporterede i 2018 økologiske produkter for i alt 1,5 mia. kr. Det er 75 mio. kr. mindre end i 2017.

Læs mere

Se og hør om ostemagernes hemmeligheder

’Mød Danmarks ostestjerner’ hedder en ny serie med videoportrætter, hvor nogle af landets bedste ostemagere fortæller om deres passion for at lave ost.

Læs mere

På jagt efter den gådefulde sundhedsværdi i mejeriprodukter

Samspillet mellem proteiner, calcium og fedt i ost og andre mejeriprodukter giver en ekstra sundhedseffekt. Det ved forskerne, men de ved endnu ikke hvorfor. Effekten kaldes fødevarematricen, og det var emnet for en velbesøgt konference på Axelborg for nylig.

Læs mere