Mere dansk ost og smør

Produktion og eksport af ’fede’ mejeriprodukter som smør og ost voksede i 2018, mens stort set alle andre produkter oplevede en mindre tilbagegang. Det fremgår af en aktuel udgave af Mejeristatistikken.

Statistik
Branchen
Marked
Det er smørret, der gør'et. I 2018 boomede den danske produktion og eksport af smør, viser den nye 'Mejeristatistik'. Arkivfoto fra smørfremstilling på Naturmælk. Foto: Flemming Jeppsen/Fokus
Det er smørret, der gør'et. I 2018 boomede den danske produktion og eksport af smør, viser den nye 'Mejeristatistik'. Arkivfoto fra smørfremstilling på Naturmælk. Foto: Flemming Jeppsen/Fokus

2018 var året, hvor der i den grad blev fremstillet smør i Danmark. Mens den gennemsnitlige produktion i de seneste par år har ligget på 55-57 mio. kg, tog produktionen i 2018 et ordentligt hop helt op på 74 mio. kg. Heraf blev ikke mindre end 52,2 mio. kg eksporteret ud af landet – også en markant stigning i forhold til en smøreksport på 37,2 mio. kg året før.

Det fremgår af en ny udgave af Landbrug & Fødevarers ’Mejeristatistik’, som hvert år serverer friske data om udviklingen i stort set alle hjørner af dansk mejeribrug. Lige fra antallet af malkekøer, import og eksport af mejeriprodukter til gennemsnitsdanskerens forbrug af creme fraiche.

Jævn stigning i osteproduktionen
Men det var ikke kun den danske smørproduktion, der oplevede vækst i det forgangne år, kan man læse i statistikken. Også for osten – mejeribrugets største produktkategori – var der fremgang. Produktionen steg således fra 446,7 mio. kg i 2017 til 451,6 mio. kg i 2018, mens eksporten af ost i samme periode steg fra 382,1 mio. kg til 386,8 mio. kg.

”Osteproduktionen har været jævnt stigende gennem adskillige år, og de danske eksportører har været gode til at få solgt osten på de udenlandske markeder. Ikke mindst til lande inden for EU, som tegner sig for langt størstedelen af afsætningen,” fortæller chefkonsulent i L&F, Niels Ole Nielsen, som står bag ’Mejeristatistikken’.

Prisfald udløste eksplosiv vækst
”For smørrets vedkommende skyldes den eksplosive vækst i høj grad en særlig markedssituation, hvor nogle ekstraordinært høje priser i 2017 blev afløst af et prisfald i løbet af 2018. I en periode lå de europæiske smørpriser under priserne på verdensmarkedet, hvilket betød, at smør fra Danmark pludselig var et attraktivt produkt for de internationale indkøbere. Så der blev købt stort ind, for nu at sige det populært,” forklarer Niels Ole Nielsen.

De øvrige produktkategorier som mælkepulver og konsummælksprodukter (drikkemælk, yoghurt, fløde og andre ’friske’ produkter) oplevede ikke samme fremgang som ost og smør. Produktionen af mælkepulver (mælkekonserves) faldt således fra 276,7 mio. kg i 2017 til 267,5 mio. kg i 2018, mens produktionen af konsummælksprodukter gik tilbage fra 807 mio. kg til 803,9 mio. kg i samme periode.

Læs mere: 
Download den nye mejeristatistik her

Se mejeri.dk's statistik-sektion

Mælk får selskab af planter på mejerierne

Arla Foods melder nu klart ud, at selskabet vil producere plantebaserede fødevarer, og både Thise og Naturmælk erklærer sig indstillet på at følge trop.

Læs mere

Masser af ost på sensommerens madfestivaler

Klassisk ostefondue i ny udgave, eksperttips til ostesmagning, gourmetretter med ost og massevis af smagsprøver på oste fra store og små danske mejerier. Der er i den grad ost på menuen, når Ost & ko-kampagnen i den næste måneds tid indtager Copenhagen Cooking, Food Festival i Aarhus og Odense.

Læs mere

"Jeg elsker både dyr og klistermærker"

En seksårig pige tog straks Skolemælks nye kampagne med dyreklistermærker til sig, da den – anført af biolog Anders Kofoed – blev lanceret i Aalborg Zoo onsdag.

Læs mere