Mælken fejres verden over

Mejerier og mælkeproducenter i en lang række lande markerer Mælkens Dag med en fire dages fest på de sociale medier.

Events
Branchen
Mælk
Ernæring
Mælkeproducenter
Produktion
Mælkefest. World Milk Day fejres i år over fire dage på de sociale medier. Foto fra en af de internationale videoer, som kan ses i selve artiklen herunder.
Mælkefest. World Milk Day fejres i år over fire dage på de sociale medier. Foto fra en af de internationale videoer, som kan i selve artiklen herunder.

Lørdag den 1. juni er FN’s World Milk Day – eller Mælkens Dag, som den kaldes i Danmark. I år markeres begivenheden allerede fra i dag til med lørdag med en række digitale initiativer, som sætter fokus på mælkens betydning for ernæring, madkultur og samfundsudvikling verden over.

”Det er nok de færreste, der til daglig går og tænker over, hvor stor betydning en fødevare som mælk har for millioner af mennesker rundt på kloden. I den tredje verden er mælkeproduktion med til at sikre liv og velstand i små landsbysamfund, andre steder skaber mejeriproduktionen jobs i de store byer og overalt i verden er mælk og mejeriprodukter en vigtig del af en sund kost for rigtig mange. Den historie vil vi gerne være med til at fortælle i forbindelse med Mælkens Dag,” fortæller Louise Poulsen, projektleder i Mejeriforeningen.

Følg festen på #WorldMilkDay og #EnjoyDairy
Til at understøtte fortællingen om mælkens store betydning, har den internationale mejeribruget organisation Global Dairy Platform fået udviklet en række materialer, der præsenterer forskellige vinkler på mælk og mejeriprodukter. Lige fra madopskrifter og pressemeddelelser til videoer om ernæring, smag & madkultur og mejeribrug. Som eksempel kan nævnes filmen ’1 billion people’, der giver et indblik i, hvordan rundt regnet en mia. menneskers tilværelse kloden over er forbundet med mælkeproduktion. Se filmen her (videoer med danske undertekster er på vej): 

Materialet bliver i øjeblikket lagt på hjemmesider og delt på sociale medier i en lang række lande. Se de øvrige videoer i bunden af siden.
”Store og små mejerier, mælkeproducenter og mejeriorganisationer i det meste af verden er involveret i kampagnen, og det jo flot, at man på tværs af landegrænser, kultur- og sprogforskelle kan samles om et sådant initiativ. Det bliver spændende at følge,” fortæller Louise Poulsen og tilføjer:

”Ud over film og andre materialer fra Global Dairy Platform er det i høj grad meningen, at folk skal dele deres egne historier, film og billeder om mælk på de sociale medier.”

Man kan følge – og deltage i - den digitale og globale fejring af mælkens dag på sociale medier som Facebook, Twitter, Instagram under følgende hashtags: #WorldMilkDay, #EnjoyDairy.

Læs mere:
Aktuel information om begivenheden på mejeribranchens internationale hjemmeside for mælkens dag.

Fakta om Mælkens Dag
Mælkens dag blev i 2001 lanceret af FN’s fødevare- og landbrugsorganisation FAO med det formål at øge folk opmærksomhed på mælk og mejeriprodukters næringsmæssige og økonomiske betydning. Sidste år blev dagen markeret ved 586 events i 72 lande over hele kloden.

Øvrige World Milk Day-videoer:

Mælk får selskab af planter på mejerierne

Arla Foods melder nu klart ud, at selskabet vil producere plantebaserede fødevarer, og både Thise og Naturmælk erklærer sig indstillet på at følge trop.

Læs mere

Masser af ost på sensommerens madfestivaler

Klassisk ostefondue i ny udgave, eksperttips til ostesmagning, gourmetretter med ost og massevis af smagsprøver på oste fra store og små danske mejerier. Der er i den grad ost på menuen, når Ost & ko-kampagnen i den næste måneds tid indtager Copenhagen Cooking, Food Festival i Aarhus og Odense.

Læs mere

"Jeg elsker både dyr og klistermærker"

En seksårig pige tog straks Skolemælks nye kampagne med dyreklistermærker til sig, da den – anført af biolog Anders Kofoed – blev lanceret i Aalborg Zoo onsdag.

Læs mere