Salg af økologiske mejerivarer i Danmark

Salget af økologiske varer til foodservicesektoren har i de senere år oplevet en markant frem-gang. Her kan du læse mere om salget af økologiske mejerivarer i Danmark.

Produkter
Produktion
Økologi

Økologiske mejerivarer har været blandt de mest populære økologiske varer siden økologien for alvor fik sit gennembrud tilbage omkring årtusindeskiftet. Som det er nævnt i ”Økologisk mælkeudvikling og produktion” så har den økologiske drikkemælk været driveren i økologiudviklingen i Danmark og mælken har været den økologivare, som detailhandlen hyppigst har anvendt til at sætte fokus på økologiske fødevarer. Det har bevirket, at den økologiske drikkemælk allerede i 2005-2006 opnåede en markedsandel på omkring 25 pct. i detailhandlen. Til sammenligning var markedsandelen på 31,6 pct. i 2017 iflg. GfK ConsumerScan, hvilket er den højeste markedsandel i detailhandlen i hele Verden. Ifølge samme kilde var markedsandelen i 2017 for yoghurt naturel på 38,8 pct., smør på 16,4 pct. og ost 6 pct. 

 

I nedenstående tabel ses det økologiske detailsalg for de enkelte varegrupper. Det ses endvidere, at det samlede salg af økologiske mejerivarer udgjorde 2.539 mio. kr. i 2017, hvilket er en markant fremgang i forhold til året før.  En delvis årsag hertil er, at i 2017 indgår online-salg via internet i detailsalget ifølge Danmarks Statistik. Salget af drikkemælken har været stigende i de seneste år, og salget har nu rundet 1 mia. kr. I samme periode har der i Danmark været et generelt fald i salget af drikkemælk, målt i volumen. Salget af syrnede produkter har oplevet en pæn fremgang i nævnte periode, hvilket bl.a. kan tilskrives skyr, der i første omgang blev fremstillet i en økologisk version. I dag produceres skyr både som økologisk og konventionelt. Salget af økologisk ost har ligeledes oplevet en jævn fremgang, selvom øko-ostens markedsandel fortsat er relativ lav. 

Detailsalg af økologiske mejerivarer


Mio. kr.

2013

2014

2015

2016

2017

Detailsalg, alle øko-varer

5.833

6.191

7.565

8.672

11.325

Heraf mejeri:

 

 

 

 

 

  • Sødmælk

77

85

93

89

114

  • Letmælk

157

158

173

 

172

205

  • Minimælk

390

382

396

413

457

  • Skummetmælk

252

245

244

262

289

Drikkemælk, i alt

877

870

906

936

1.065

  • Syrnede produkter

336

354

417

416

477

  • Fløde og anden mælk

235

253

274

243

317

  • Ost

261

228

284

330

377

  • Smør og bl.produkter

209

218

248

225

303

Mejerivarer, i alt

1.918

1.923

2.129

1.956

2.539

Kilde: Danmarks Statistik

Salget af økologiske varer til foodservicesektoren har i de senere år oplevet en markant fremgang. Foodservice omfatter servering af mad fra køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer, udbringning m.v. Ikke mindst salget af økologiske mejerivarer har gennemgået en meget positiv vækst. I 2016 blev der således solgt økologiske mejerivarer for 667 mio. kr., hvilket udgjorde 33 pct. af det samlede økologiske salg til foodservice. (Der er pt. ingen officiel statistik for salg i foodservice i 2017) De populæreste mejerivarer er igen drikkemælk og syrnede produkter samt derefter smør og ost. I de kommende år forventes der fortsat markant vækst i salget til denne sektor, og dette gælder i udpræget grad også for de økologiske mejerivarer.

spørg eksperten

Ejvind Pedersen
Ejvind  Pedersen
Chefkonsulent, Økologiafdelingen
Se profil

Elever sætter ord på mejeriprodukter

Mejeriforeningen har udviklet et sensorisk undervisningsmateriale til fremtidens madprofessionelle på erhvervsskolerne.

Læs mere

Danskerne er klar til klimaindsats ved middagsbordet

68 pct. af danskerne mener, at det det vigtigt at spise bæredygtigt, viser ny undersøgelse fra Mejeriforeningen. Men mange savner viden om, hvordan man gør.

Læs mere

Restaurant Jordnær vinder Danmarks bedste osteret 2018

Blåskimmelosten Blå Grubé fra Thise Mejeri spillede hovedrollen, da Restaurant Jordnær søndag blev kåret som vinder af konkurrencen Danmarks bedste osteret 2018.

Læs mere