01. januar 2016

Fransk satsning i Tyrkiet

OVERTAGELSE Lactalis opkøber Tyrkiets tredjestørste mejeriselskab. Rabobank ser flere muligheder i det tyrkiske vækstmarked, som også giver transitadgang til nabolande.

76 mio. tyrkere får stadig mere smag for mælk, feta, iscreme og andre mejeriprodukter. Den stigende efterspørgsel har vakt franske Lactalis’ interesse for markedet, og selskabet har nu købt 80 pct. af aktierne i Tyrkiets tredjestørste mejeriselskab, ’Ak Gida’. Et selskab, som producerer UHT-mælk, yoghurt, feta og cheddarost. ”Det er en spændende mulighed for Lactalis for at komme ind på et stort mælkemarked i et land med stolte mejeritraditioner,” siger Michel Nalet, talsmand for Lactalis, til dairyreporter.com. Hvis de tyrkiske konkurrencemyndigheder godkender handlen, er der tale om en radikal ændring på et marked, som traditionelt har været beskyttet og domineret af indenlandske producenter.

Rabobank: Tyrkisk potentiale

Lactalis’ entre er på linje med anbefalingerne i Rabobanks rapport ’Is Dairy Delight to be found in Turkey?’ fra efteråret 2014. Rapporten peger på et spændende potentiale i Tyrkiet, som oplever pæne vækstrater, voksende indbyggertal og stigende interesse for mejeriprodukter. Samtidig er landets 16 mia. kg mælk i hastigt tempo på vej væk fra stalddørssalg og salg på det lokale marked, for i stedet at blive leveret til et af de 70 større mejeriselskaber, som leverer forarbejdede produkter til supermarkederne i de store byer. Rapporten peger også på muligheder for at komme ind på nabomarkeder omkring Sortehavet og i Mellemøsten via en tyrkisk samarbejdspartner. Flere tyrkiske mejeriselskaber er således til stede på eksportmarkeder som Irak, Aserbajdsjan og Saudi-Arabien.

Omsætningen af mejeriprodukter, iscreme og modermælkserstatning vil vokse til EUR 9,7 mia. i 2018 svarende til en vækst på 13 pct. årligt, anslår Rabobank.Omsætningen af mejeriprodukter, iscreme og modermælkserstatning vil vokse til EUR 9,7 mia. i 2018 svarende til en vækst på 13 pct. årligt, anslår Rabobank.