01. januar 2016
Af: Lars Winther

Fede mejeriprodukter på vej frem i USA

TREND Ny forskning, der viser, at mælkefedt har sunde egenskaber, har medvirket til en stigende interesse for fede mejeriprodukter i USA.

Mælkefedt er på vej til at ændre status i USA. Det sker samtidig med, at en ny, videnskabelig undersøgelse viser, at forekomsten af såkaldte metaboliske lidelser er mindre hos personer med højt indtag af mælkefedt sammenlignet med personer med lavt indtag af mælkefedt. Folk, der drikker sødmælk, har angiveligt lavere forekomst af hjertesygdomme, forhøjet blodtryk, type 2 diabetes og fedme i forhold til dem, der drikker skummetmælk. Undersøgelsen er baseret på data fra 15.000 brasilianske forbrugere; disse data er blevet analyseret af amerikanske forskere og offentliggjort i Journal of Nutrition den 28. oktober. De amerikanske medier, heriblandt Washington Post, har ikke været sene til endnu en gang at stille spørgsmålstegn ved de officielle kostanbefalinger, som i flere årtier har anbefalet de magre mejeriprodukter.

Mælkefedt mætter

Forbrugerne er i en vis udstrækning hoppet på den nye trend. Amerikanernes forbrug af ost har været konstant stigende, og de seneste år har smør gjort comeback på bekostning af margarine. Tilsvarende er forbruget af sødmælk steget en smule de senere år, mens letmælk, mini- og skummetmælk er faldet. Det er sket på trods af, at fokus på kalorier og overvægt aldrig har været større.

”Der er en voksende tro på, at mælkefedt øger mæthedsfornemmelsen, så risikoen for overspisning og overvægt mindskes,” forklarer fødevarekonsulent og mejerispecialist, Donna Berry.

Hun vurderer også, at mejerierne tilsvarende er begyndt at justere udbuddet med flere fede produkter.

”Det betyder ikke, at de magre produktserier forsvinder. Men de suppleres typisk med nye serier med højt fedtindhold. Det ser vi inden for både yoghurt og desserter – og jeg tror, der er mere på vej,” siger Donna Berry.

12 pct. yoghurt på vej

En af dem, der er med på ’mælkefedt-trenden’, er den lille californiske yoghurtproducent, Peak Yogurt. Indehaver Evan Sims har testet en tredobbelt fed yoghurt med 12 pct. mælkefedt og en græsk yoghurt med 18 pct. fedt, som begge kommer på markedet til næste år. Det er en reaktion på det store udbud af magre eller fedtfrie yoghurter.

”Jeg startede med at undersøge yoghurt med lidt eller ingen fedt, som er de største på markedet. Op til 55 pct. af kalorierne i disse produkter kom fra tilsat sukker, hvilket gør produkterne til ren junkfood,” siger Evan Sims til Dairy Reporter.

De magre, amerikanske yoghurter er typisk tilsat mellem 8 og 15 gram sukker pr. 100 gram yoghurt, hvilket fremgår af en oversigt på Peak Yogurt´s hjemmeside. Peak Yogurt tilsætter til gengæld ikke sukker. ”Brug fløde i stedet for sukker,” skriver Evan Sims på hjemmesiden.