01. januar 2016

Mere amerikansk pulver til kineserne

OPTIMISME Mejerierne i USA forventer at øge eksporten trods rekord i 2013. Samtidig viser forbrugerne stigende interesse for udenlandske specialoste, oplyser Arlas USA-direktør.

Mejerierne i USA vil have en større bid af pulvermarkedet i Asien. Det fremgik, da omkring 1.000 repræsentanter for den amerikanske mejeriindustri mødtes til årskongressen i brancheforeningen International Dairy Food Association (IDFA) d. 26.-29. januar. Blandt deltagerne var direktør for Arla Foods US, Asger Drewes Jørgensen, som oplevede en kongres præget af optimisme og appetit på eksport.

Optimistisk eksportprognose

De amerikanske mejerier har i høj grad stemplet ind på verdensmarkedet med en støt stigende eksport af primært pulverprodukter og i mindre omfang cheddar og smør. Siden 2008 er mængderne næsten fordoblet til rekordhøje 1,9 mio. ton i 2013.

”På IDFA-kongressen var der stort fokus på eksportmulighederne for pulver til de asiatiske markeder, især Kina. Der var nærmest en stemning af, at toget kører nu – og USA skal ikke stå tilbage på perronen,” forklarer Asger Drewes Jørgensen.

Seneste prognose fra USDA (US Departement of Agriculture) lyder i 2014 på yderligere syv pct. stigning. Væksten kan dog begrænses af, at mælkeproduktionen har stået i stampe det seneste år – senest med beskedne 0,3 pct. i 2013. Det skyldes blandt andet, at de amerikanske mælkeproducenter afregnes i mælkepriser, som fastsættes centralt af staten. Prisen er først sat op i de seneste måneder, altså med en pæn forsinkelse i forhold til resten af verden.

Endvidere truer tørke i Californien, hvor en femtedel af mælken indvejes, og hvor 40 pct. af den samlede amerikanske mejerieksport produceres. Endelig er lagrene helt i bund, hvilket alt sammen kan dæmpe de optimistiske eksportprognoser.

Udenlandske oste vokser

Samtidig med, at mejeriindustrien har fokus på eksport, får hjemmemarkedet smag for udenlandsk ost. Selvom USA ikke er blandt Arlas kernemarkeder, solgte koncernen for lige under en milliard kroner ost sidste år, hvoraf en tredjedel blev importeret – primært blåskimmel og Havarti fra Danmark. Produktionen i USA består primært af Havarti og Gouda samt en mindre produktion af Edam, Fontina og Muenster.

”Vi oplever en positiv udvikling med forbrugere, der er mere åbne over for udenlandske oste, hvor der efterhånden er et pænt stort udbud,” forklarer Asger Drewes Jørgensen.

Han henviser til en ny optælling af hele 480 forskellige ostebrands i detailsektoren. ”Konkurrencen er hård med mange aktører. Men det giver også muligheden for at komme ind i detailhandelen, som er vant til mange forskellige mærkevarer og i mindre grad private labels, som vi kender det fra Europa,” siger Arla-direktøren.

Importen af mejeriprodukter forventes i indeværende år at stige med tre pct. til en værdi på USD 3,2 mia. ifølge USDA. Osten tegner sig for en tredjedel af dette beløb.

USA. Nøgletal for mejeriindustrien 2013

Produktion: 91 mia. kg fra 8,5 mio. malkekøer.
Eksport: 1,9 mia. kg (+18 pct. ift. 2012). Værdi: USD 6,7 mia. (+31 pct. ift. 2012).
Pulverprodukter (primært SMP, valle og laktose) udgør ca. ¾ af eksporten.
15,5 pct. af al mælk anvendes til eksport (2012: 13,2 pct.)
Import: Værdi USD 3,1 mia. Kilde: US Dairy Export Council/USDA