19. august 2022

Mejeriprodukter spiller fint sammen med de grønne retter

Ny kampagne fra Mejeriforeningen giver inspiration til at bruge mælk og mejeriprodukter i en bæredygtig kost.

Spinatpandekager med fyld af æbler, bønner, purløg, spinat og hytteost. Eller en grøntsagslasagne med squash og champignon, skyllet ned med en smoothie med agurk, æbler, minimælk, chiafrø og ingefær m.m.

De grønne ingredienser spiller en fremtrædende rolle i en serie opskrifter, som Mejeriforeningen netop har lanceret som led i kampagnen med titlen ’Mælk er for fremtiden’. Kampagnen kan blandt andet opleves i dagbladsannoncer, på nettet og plakater rundt i landet og har til formål at vise, hvordan mejeriprodukter kan indgå i en bæredygtig kost.

”Vores nye kampagne henvender sig i særlig grad til børnefamilier, som er interesseret i spise mere grønt, og måske savner inspiration til at forny de daglige måltider. Vi har derfor lagt vægt på at præsentere nogle retter som er lette at tilberede, og som mange børn og voksne kan lide” forklarer digital kommunikationsmedarbejder Anja Koch Rasmussen fra Mejeriforeningen.

”Spinat og squash og de andre vegetariske råvarer er de primære ingredienser i opskrifterne. Mejeriprodukterne er med, fordi de kan tilføre retterne både smag og konsistens samtidig med, at mælk indeholder calcium, protein og mineraler og vitaminer som fosfor, B2 og B12, som kan være et rigtig godt supplement til meget af det grønne. Det er vigtigt, at maden også er sund.”

Hvad er bæredygtig kost?

Mejeriforeningens nye fremstød har undertitlen ’Mælk er en del af en bæredygtig kost’, og på kampagnens hjemmeside præsenteres en række artikler om sammenhængen mellem mejeriprodukter og bæredygtige måltider.

”Der er mange meninger om, hvordan man definerer ’bæredygtig kost’. Her har det været vigtigt for os at basere vores kampagne på et anerkendt grundlag. Og derfor har vi valgt at bruge FAO - FN’s organisation for fødevarer og landbrug og dennes definition af begrebet,” forklarer Anja Koch Rasmussen.

FAO’s definition af en bæredygtig kost er baseret på disse fire kriterier:

1 Ernæringsmæssigt tilstrækkelig, sikker og sund
2 Beskyttende og respektfuld over for miljøet
3 Økonomisk tilgængelig for alle
4 Kulturelt acceptabel

Derudover bygger kampagnen på de officielle danske kostråd, som er Fødevarestyrelsens ’anbefalinger til mad og drikke, der er sund og samtidig klimavenlig’. Mager mælk og mejeriprodukter er en del af disse kostråd.

Mere groft og grønt på tallerkenen

”Både FAO’s kriterier og de danske kostråd viser, at mejeriprodukter kan indgå i en bæredygtig kost,” understreger Anja Koch Rasmussen.  

”Vi ved fra undersøgelser, at danskerne i høj grad ønsker at spise bæredygtigt, men at en del af dem er i tvivl om, hvordan de skal gribe det an. Det vil vi gerne hjælpe dem med og vise dem, at det ikke nødvendigvis kræver en 100 pct. omlægning til plantebaseret kost, men sagtens kan lade sig gøre ved at justere på velkendte retter. På den måde håber vi at kunne give flere danskere lyst til at forsøge sig med at få mere groft og grønt ind i hverdagens måltider,” siger hun.

”På et mere overordnet plan vil vi gerne medvirke til at nuancere opfattelsen af bæredygtig kost. Der er ikke tale om et ’enten-eller’, men i høj grad et ’både-og’ med masser af muligheder for at kombinere de forskellige typer råvarer til spændende, velsmagende retter – uden at give køb på bæredygtigheden. Der er plads til mælken, hvis man sammensætter kosten rigtigt. Det er også et vigtigt budskab for kampagnen”.

Læs mere:
På kampagnens hjemmeside Mælk er for fremtiden