01. januar 2016
Af: Lars Winther

Mere øko-ost til danskerne

BUTIKSHYLDEN Flere varianter og discountkædernes øko-fokus har øget salget af gul, økologisk ost på det danske marked. 

Økologien er ved at få hul på det danske marked for gul ost. Selvom mængderne fortsat er i den beskedne ende med en markedsandel i omegnen af fem pct. af det samlede marked, er salget af gule, økologiske oste vokset ganske pænt i det seneste år. De fire primære mejerier i forhold til produktion af økologisk ost melder alle om en vækst på mellem 10 og 20 pct. i det samlede salg på hjemmemarkedet, som er anslået til ca. 2.700 ton i år. Blandt forklaringerne er en stigende forbrugerinteresse, flere nye oste samt detailhandlens øgede fokus på ø-mærkede fødevarer.

Arla i mindre stykker

”Først og fremmest er interessen for økologi generelt stigende, så flere andre varegrupper er også i vækst. Det hænger igen sammen med, at discountkæderne har taget flere økologiske produkter ind – også oste,” siger Camilla Blicher Simonsen, som er kategoriansvarlig for ost i Danmark i Arla Foods. Mejerierne har desuden selv hjulpet væksten på vej. ”I Arla Foods har vi udviklet en ny osteserie, Arla Øko, til en mere familievenlig pris i forhold til økologisk Riberhus. Endvidere sælger vi nu de økologiske oste i mindre stykker på 500 gram, så stykprisen ikke er så forskellig i forhold til konventionel ost i 700 grams pakker, ” siger kategorichefen. Hun tror på endnu mere økologisk ost i fremtiden. ”Vi forventer at skulle øge produktionen og har kapaciteten til det på Tistrup Mejeri,” siger Camilla Simonsen, som forsikrer, at Arla Foods har den nødvendige mængde af økologisk mælk til yderligere vækst.

Thise uden rabat

På Thise Mejeri oplever de ligeledes to-cifrede væksttal for salget af gule oste på hjemmemarkedet. Både klassiske danbo oste samt premium-oste som Vesterhavsost, Ravost og Thybo klarer sig godt. Og det skyldes ikke rabatter. ”Prisen på økologisk mælk er jo steget i modsætning til konventionel mælk, så vi kan ikke sætte priserne ned,” siger direktør Poul J. Pedersen. Han anerkender samtidig, at flere detailkæder rent faktisk har sænket priserne på økologiske produkter – eksempelvis i COOP’s ’Madagenda’, hvor en række produkter er udvalgt til såkaldte ’fair hverdagspriser’. ”Det betyder mere stabile priser fremfor de udsving, vi tidligere har oplevet. Det tror jeg er sundt,” siger Thise-direktøren, som minder om, at prisen ikke nødvendigvis er altafgørende for økologiske forbrugere. ”En ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer viser, at forbrugerne skeler mindre til prisforskellen end tidligere, når man først har taget økologien til sig,” siger Poul J. Pedersen.

Naturmælk med nye oste

Naturmælk oplever også en positiv udvikling, når det gælder salget af økologiske, gule oste. Det handler blandt andet om, at mejeriet har øget udbuddet. ”Vi har lanceret fem nye økologiske oste i 2015. Og når udbud og tilgængelighed øges, så skal efterspørgslen også gerne stige,” siger Nelly Frees Riggelsen, salgs- og marketingchef i Naturmælk. Hun oplever samtidig større imødekommenhed – ikke mindst hos discountkæderne. ”Vi oplever, at kæderne rent faktisk handler og afsætter flere hyldemeter til de økologiske oste, hvor der tidligere var en tendens til, at økologi kun var smukke hensigtserklæringer,” lyder det.

Them fokuserer mere på økologi

De fire økologiske mælkeproducenter i Them Andelsmejeri leverer i omegnen af 10 mio. kg mælk om året. Denne indvejning har været støt stigende i takt med, at salget af øko-oste er steget. Udover to klassiske Danbo oste på +30 og +45 er mejeriets sortiment de seneste år udvidet med to specialoste, først Krystalost og senest Humle. ”Vi ser en stigende interesse blandt detailkæderne for økologi, og derfor er det naturligt, at vi har fokus på produktudviklingen af nye økologiske oste,” siger direktør Alette Algreen-Ussing.