01. januar 2016

Dansk skyr holder dampen oppe

Salget af det proteinrige produkt er tredoblet i Danmark i 2014

Mens den amerikanske appetit på græsk yoghurt ser ud til at klinge af, er danskerne fortsat vilde med den beslægtede skyr.

Siden Thise Mejeri introducerede den islandsk inspirerede yoghurt på det danske marked i 2006, er en håndfuld danske mejerier fulgt efter. Og den proteinrige yoghurt med den lave fedtprocent har i høj grad bidraget til vækst i yoghurtkategorien. De seneste tal (november) fra AC Nielsen viser en tredobling af salget til indeks 316 i forhold til 2013 med et samlet salg på foreløbig 17.000 ton. Det svarer næsten til en femtedel af al den yoghurt, der sælges i Danmark.

”En del af salget er naturligvis en kannibalisering fra den almindelige yoghurt, men vores opgørelser viser, at en tredjedel af skyrsalget faktisk er til nye forbrugere i kategorien,” siger Mette Schacht Færch, Director i Consumer and Customer Insight i Arla Foods.

Hun ser ingen umiddelbare tegn på mætning af skyrmarkedet. ”I de kommende år vil vækstraten dog naturligt flade ud,” siger hun.