01. januar 2016

Svensk økologi vokser i rekordtempo

VÆKST Målrettet indsats har øget salget af økologiske mejeriprodukter med 40 pct. på et halvt år.

For halvandet år siden bragte ’mejeri’ historien om et betydeligt overskud af økologisk mælk i Sverige, hvor kun halvdelen af en samlet økoindvejning på 364 mio. kg kunne afsættes som økologiske produkter. Siden har mejerier, detailhandel og foodservice arbejdet intensivt på at øge salget med forskellige tiltag.

Nu tyder det på, at operationen er lykkedes. De seneste tal fra svenske Ekoweb, som laver statistik på området, beretter om et salgsboom i første halvår på ikke mindre end 30 pct. i det samlede salg af økologiske fødevarer. Og mejeriprodukterne fastholder den absolutte førertrøje, som det ledende produkt i volumen, idet drikkemælk og syrnede produkter tilsammen sidder på 12 pct. af markedet.

Ketchupeffekt

”Vi oplever en ketchupeffekt, som formentlig er verdensrekord i salgsfremgang,” siger Ann Freudenthal, som er ansvarlig for Arla Foods’ økologiske sortiment i Sverige. Hun vurderer, at mejeriprodukternes fremgang på knap 40 pct. skyldes en generel interesse for bæredygtighed og sundhedsforhold – blandt andet på grund af forskellige fødevareskandaler som eksempelvis listeriaramt kød. Men mejerier og detailhandel har i fællesskab også skabt mere synlighed omkring de økologiske produkter i butikkerne.

”Vi er kommet med forskellige nyheder som eksempelvis skruelåg på mælken. Og så er det lykkedes at indsnævre prisforskellen til konventionel mælk, så den nu typisk ligger på to-tre kroner,” siger Ann Freudenthal. Den store vækst betyder, at de mindre mejerier som Fallköping og Skånemejerier nu atter søger økologiske leverandører, mens Arlas overskud af økologisk mælk er faldet markant.

”Vi har dog stadig et mindre overskud, så vi kan håndtere yderligere efterspørgsel,” lyder det fra Arla-repræsentanten.