01. januar 2016

Mere dansk ost til tysk vækstmarked

EKSPORT Det tyske ostemarked vokser, og Arla Foods oplever fremgang for stort set alle ostetyper på det store marked mod syd.

Dansk ost er i høj kurs i Tyskland. Danmark er således tredjestørste eksportør af ost til Tyskland. Mens Holland og Frankrig på første- og andenpladsen har oplevet tilbagegang på hhv. 5,8 pct. og 0,6 pct., er den danske eksport steget med 2,2 pct. i årets første syv måneder. Hos Arla Foods er man ganske fornøjede med udviklingen.

Ostemarkedet vokser

”Vi oplever fremgang inden for stort set alle produktgrupper. Det gælder både gule oste som Esrom, Havarti og grubeost samt flødeost og skimmeloste. Væksten er både i vore egne brands som Castello og Buko samt i en række private labels, hvor især hvid ost har gjort det godt i detailkædernes egne mærker,” siger Matthias Brune, marketingsdirektør i Arla Foods Tyskland. Han peger på en vellykket marketingindsats som en af forklaringerne på Arlas succes.

”De tyske forbrugere opfatter endvidere ost som et af de sundeste pålægsprodukter. Mange skifter kødprodukter ud med ost, så det samlede ostemarked vokser ganske enkelt,” lyder det fra Arla-chefen. Den samlede omsætning af mejeriprodukter var i første halvår 2013 på EUR 14,5 mia., hvilket er fire pct. højere end i 2012 iflg. Marktbericht Milch, oktober 2013.


Matthias Brune, Arla Foods: Det tyske ostemarkedet vokser blandt andet, fordi forbrugerne skifter kødpålæg ud med ost.

Tysk ost ompakkes i Vejle

Matthias Brune bemærker samtidig, at en del af væksten i statistikkerne formentlig også skyldes, at Emmentalerost fra Arlas tyske mejerier ompakkes i Vejle, og at en del af denne ost efterfølgende eksporteres tilbage til de tyske forbrugere. Det rokker dog ikke ved, at det tyske ostemarked iflg. Matthias Brune er rigtigt positivt.
 

  Jan-jul 2012 Jan-jul 2013 Udvikling
Holland 139.998 131.829 -5,8
Frankrig 75.503 72.077 -0,6
Danmark 47.441 48.501 +2,2
Østrig 30.585 29.432 -3,8
Italien 21.425 21.737 +1,5

Kilde: Marketbericht Milch, okt. 2013.
Dansk ost vinder markedsandele på et voksende tysk marked, mens importen fra Holland og Frankrig modsat er under pres.