01. januar 2016

Populær ostebar

I forbindelse med madfestivalen Copenhagen Cooking har Mejeriforeningen opstillet en ostebar, hvor folk kan købe smagsprøver på 50 forskellige danske oste. Det er noget, publikum kan lide.

I denne uge afvikles den årlige Copenhagen Cooking-festival med et stort og varieret udbud af arrangementer med fokus på madoplevelser. Lige fra sublime gourmetanretninger tilberedt af internationale topkokke til snapsefestival og streetfood med bankospil. Midt i det hele, på Israels Plads lige over for Torvehallerne, har Mejeriforeningens kampagne Ost & ko opstillet en ostebar, hvorfra der sælges ikke færre end 50 forskellige danske oste. Og det er noget, der trækker folk til.

”Vi åbnede i fredags, og lige fra starten har der virkelig været run på. Folk er meget begejstrede for barens varierede udbud af oste, og bliver oprigtigt overraskede, når de hører, at samtlige oste kommer fra Danmark,” fortæller Rasmus Holmgård, som er kommunikationsansvarlig for kampagnen.

Ukendte oste med i sortimentet

I ostebaren er der både kendte oste fra Arla Unika, Thise Mejeri samt Naturmælk og nogle knap så kendte fra Hårbølle Mejeri, Elmegården og Sondrup. Kunderne kan vælge frit fra en liste med 50 forskellige oste eller – som de fleste gør – købe en servering med 6 eller 10 udvalgte ostetyper til henholdsvis 100 og 150 kr. med brød og marmelade til. En stor del af kunderne vælger herefter at købe nogle større stykker ost med hjem.

”Der bliver faktisk produceret rigtig mange spændende oste i Danmark, og derfor har vi lagt vægt på at få fat i nogle af de mere sjældne oste. For at vise bredden,” siger Rasmus Holmgaard og tilføjer, at det kan være lidt af en opgave at finde frem til ostene fra de helt små producenter. Her kunne branchen godt træde til med en hjælpende hånd til promovering af de små, mener han.

Stærke oste kan blive ny trend

En anden ting, han har prioriteret i ostebarens udbud, er at præsentere vellagrede oste med skarphed i smagen.

”I øjeblikket har vi en trend med faste, modnede oste med proteinknas og sødme. Den næste trend kunne godt være at finde tilbage til nogle af de gamle danske ostetyper. Lagrede og med stærk smag. Det er bare noget, jeg fornemmer, jeg har ikke set trenden endnu,” understreger han og tilføjer:

”Det ville passe fint ind i den trend vi har set med bistro og mormormad. Hele retrobølgen. Hvorfor skulle den ikke også ramme osten?” spørger han retorisk.

Copenhagen Cooking fortsætter frem til og med søndag den 27. august. Ostebaren er åben hver dag fra kl. 10 til 22, og er som førnævnt placeret på Israels Plads lige over for Torvehallerne. Siden åbningen har man afviklet en række demonstrationer og foredrag med fokus på ost. Onsdag kl. 15-16 kigger John Gynther fra Arla Unika forbi og fortæller om råvarekvalitet og ostekvalitet. Læs mere på Copenhagen Cookings hjemmeside