10. marts 2017

Mejeri på skoleskemaet

Elever fra Virklund Skole fik i går lov til at fremstille smør og ost ligesom på et rigtigt mejeri. ”Kan jeg bare få én elev til at blive mejerist, landmand eller smed, så er det da fantastisk,” siger direktør Alette Algreen-Ussing fra Them Andelsmejeri, som har været med til at arrangere det helt specielle undervisningsforløb.

60 elever fra 8. klasse på Virklund skole ved Silkeborg har i denne uge skiftet deres normale skema ud med et helt specielt forløb. I samarbejde med Them Andelsmejeri har eleverne blandt andet besøgt nogle af mejeriets andelshavere, de har arbejdet med markedsføring samt sundhed og ernæring, og torsdag tog de turen til Kold College i Odense, hvor de fremstillede ost, smør og is i uddannelsesmejeriet.

Branche med mange muligheder

Forløbet udspringer af skolereformens krav om at inddrage omverdenen i undervisningen, og direktør for Them Andelsmejeri, Alette Algreen-Ussing, er ikke i tvivl om, at det er til gavn for alle parter.

”Sådan et forløb giver eleverne indsigt i, hvad der foregår udenfor skolen, og de får et bedre grundlag for at beslutte, hvilken uddannelse de senere skal vælge. For os handler det selvfølgelig om at tiltrække de unge ved at gøre opmærksom på mejeribranchen som arbejdsplads og de mange muligheder, der er for at få arbejde – både på selve mejeriet og også i følgeindustrien.”

”Kan jeg få bare én elev til at blive fx mejerist, landmand eller smed, så er det da fantastisk,” siger Alette Algreen-Ussing.

Rundt om hele værdikæden

Eleverne skal nu arbejde videre med denne uges mange input.

”De skal også bibringe os noget, så de har fået til opgave at komme med forslag til, hvordan man kan få de unge til at købe mere ost. Resultatet skal være en film, og eleverne skal også finde ud af, hvilke medier der skal bruges for at få budskabet ud,” fortæller Alette Algreen-Ussing.

Forløbet er blevet ’strikket sammen’ af skolen, mejeriet og konsulentbureauet SBK. Alette Algreen-Ussing understreger, at det kun har kunnet lade sig gøre at gennemføre det, fordi der har været et godt og professionelt samarbejde med mange forskellige parter – lige fra landmændene og lærerne på Kold College til ernæringsmedarbejdere i Landbrug & Fødevarer, et marketingbureau og de lokale supermarkeder.

”På den måde har eleverne fået et godt indblik i hele vores værdikæde, og hvad der er vigtigt i hvert led.”

For Them var forløbet et pilotprojekt, og når det er helt afsluttet, skal det evalueres sammen med Virklund skole og de øvrige samarbejdspartnere for at finde frem til en grundmodel, der kan bruges fremover.

Forløbet er støttet med EU-midler.