21. april 2017

Mælk er – også – til kaffen

Ny kampagne skal inspirere kaffedrikkere til at bruge mælk i kaffen på nye måder og fortælle, hvad mælk gør i forhold til kaffen.

Der var lang kø, da barista Emil Seiersen fredag morgen serverede mælkebaserede kaffedrikke for alle kaffeelskere i Agro Food Park 13. Tilbuddet var en lille forsmag på en ny kampagne, som Mejeriforeningen søsætter om et par uger.

Fremstødet for de mælkebaserede kaffedrikke indgår i den overordnede kampagne ’Mælk er for livet’, som er det danske navn på en fælles europæisk kampagne (’milk moments’), der har til formål at styrke mælkekulturen i Danmark.

”I kampagnen sætter vi fokus på de øjeblikke, hvor man som voksen nyder mælken, og et af de øjeblikke er selvfølgelig kaffepausen,” siger marketing manager i Mejeriforeningen Lars Witt Jensen.

Kaffekunst derhjemme

Til kampagnen har Emil Seiersen udviklet otte forskellige opskrifter på mælkebaseret kaffe, som man kan prøve sig frem med derhjemme. Ud over de klassiske kaffedrikke som latte og cappuccino er der fx også en ’flat white’, ’macciato’ og ’gin & espresso cocktail’ blandt opskrifterne.

For at kunne lave drikkene derhjemme kræves det, at man har udstyr til at lave en espresso og ’steame’ mælken. Det kræves også, at man bruger en god kaffe, og hvad er det så for noget mælk, der skal bruges i kaffen. Emil Seiersen er ikke i tvivl:

”Sødmælk! De fede mælketyper er helt klart bedst både i forhold smag, fordi de giver en god mundfylde, og i forhold til udseende, fordi kombinationen af fedt, protein og damp gør det muligt at lave de flotte mønstre i mælkeskummet,” forklarer baristaen.

Kaffe på et andet niveau

Emil Seiersen har et meget passioneret forhold til den mælk, han bruger i kaffen.

”Hvis man behandler mælken rigtigt, og det vil først og fremmest sige at give mælken den rigtige temperatur, så kan mælken løfte kaffen op til et helt andet niveau, og man kan lave noget helt fantastisk.”

Emil er til daglig manager i den århusianske kaffebar rs28, og selv om han sagtens kan blive meget nørdet, når snakken handler om kaffe, ser han det først og fremmest som sin opgave at lave noget kaffe, som folk kan lide.

Kaffe i fokus året ud

Kampagnen sætter fokus på mælkebaseret kaffe fra midt i maj og året ud. Meget kommer til at foregå på facebooksiden ’mælk er for livet’, hvor man også vil kunne finde små film om, hvordan man laver ’latte art’, altså kunsten at lave mønstre i mælkeskummet. Derudover vil en barista servere mælkebaseret kaffe ved forskellige events, bl.a. Alt for Damernes kvindeløb og Copenhagen Cooking.

Blandt de tidligere arrangementer i forbindelse med kampagnen ’mælk er for livet’ kan nævnes en fest på en københavnsk cocktailbar, hvor der blev serveret mælkedrinks, budding og mælkesnacks.