26. januar 2017

Formidlere af mælke-nørderi belønnet

Tre madbloggere har vundet en rejse til italiensk ostefestival for at formidle deres nye viden om smag og anvendelse af mælkeprodukter.

Mejeriforeningen oplevede i efteråret en overvældende interesse for sine fire gastronomifaglige workshops i smag og anvendelse af mælkeprodukter. Efterfølgende blev deltagerne opfordret til at formidle deres nyerhvervede viden om mejeriprodukter i form af fx et blogindlæg, en artikel, opskrift eller radio- eller tv-indslag.

De indsendte indlæg deltog i konkurrencen om tre rejser til den lille by Bra i Norditalien, hvor Slow Food i slutningen af september 2017 organiserer sin biennale ostefestival. Mejeriforeningen har nu udpeget de tre vindere:

Morten Brian deltog i masterclassen ’smagen af drikkemælk’, og på den baggrund skriver han på sin blog mortenbrian.dk om mælkens smagsmæssige egenskaber og pointerer, at der er stor forskel på smagen af forskellige producenters mælk.

Camilla Boljsen-Møller deltog også i ’smagen af drikkemælk’, og hun har på sin blog ostesnak.dk skrevet om mælkens sensoriske profilering og de faktorer, der påvirker den. Indlægget formidler masterclassens budskab om, at mælk ikke bare er mælk.

Anna Bartels har koblet sine oplevelser fra masterclassen om smør sammen med en opskrift, og det lykkes at formidle sensorik- og mejeriteknisk viden, så alle kan få noget ud af det, lyder dommernes kommentar. Indlægget ligger på Anna Bartels blog: anna-mad.dk.

Til glæde for forbrugere og mejeribranchen

De fire kurser havde titlen ’Masterclasses i mælk, mad og metode’ og temaerne var: syrnede mælkeprodukter, smørkvalitet, smagen af drikkemælk samt fermentering med mælkesyrebakterier. Formålet var at opgradere fremtrædende madskribenter, opskriftsudviklere, kogebogsforfattere og madbloggeres viden om mælkeprodukter inden for sensorik, mælkekvalitet, mejeriteknik, opskriftsudvikling, mikrobiologi og sundhed.

”Vi ville gerne sætte fokus på tekniske, men gastronomiske vigtige, emner, som kan være til glæde for brugerne af de mange madmedier og kogebøger, der udgives. I sidste ende er det også til glæde mælkebranchen, når forbrugerne oplever en præcis, inspireret, faktuelt korrekt og velfungerende formidling i medierne,” forklarer projektleder i Mejeriforeningen Louise Poulsen om baggrunden for at udbyde de fire mælkefaglige masterclasses.