01. januar 2016

Venteliste til kurser i mælkeprodukter

Mejeriforeningen har fået over 100 tilmeldinger til fire kurser i smag og anvendelse af mælkeprodukter.

Mejeriforeningen har oplevet en overvældende interesse for sine fire gastronomifaglige masterclasses, der finder sted i løbet af november. Formålet er at opgradere fremtrædende madskribenter, opskriftsudviklere, kogebogsforfattere og madbloggeres viden om mælkeprodukters sensoriske profilering og køkkentekniske egenskaber. Projektet har fået titlen: Masterclasses i mælk, mad og metode.

Temaerne for de fire masterclasses er syrnede mælkeprodukter, smørkvalitet, smagen af drikkemælk og fermentering med mælkesyrebakterier. Omkring 25 gastronomiske formidlere på hvert hold får således mulighed for at få opgraderet deres eksisterende viden i et forum med nogle af landets fremmeste eksperter i sensorik, mælkekvalitet, mejeriteknik, opskriftsudvikling, mikrobiologi og sundhed.

Nuancer i smag

De fire separate workshops er blevet specialdesignet til at demonstrere nuancerne i smag og anvendelsesmuligheder for en række af de mest almindelige mælkeprodukter. Formålet er at gøre de professionelle formidlere endnu dygtigere til at beskrive smagen af de produkter, de arbejder med, og til at foretage velkvalificerede køkkentekniske valg i forbindelse med udvikling af opskrifter til deres medier.

”Mange madkommunikatører har en imponerende gastronomisk indsigt, men man kan ikke være ekspert på alle de områder, man skriver om. Hvem kender fx smagsforskellene i de mange smørprodukter på markedet? Hvem kan foretage en sensorisk analyse og mejeriteknisk kvalitetsvurdering af en ymer? Eller gennemskue, om smagen i en bestemt drikkemælk er domineret af fedtindholdet, koens race, mælkens friskhed eller graden af standardisering?” spørger projektleder i Mejeriforeningen Louise Poulsen.

Til glæde for brugere og mælkebranche

”Det er tekniske – men gastronomisk vigtige – spørgsmål som dem her, vi gerne vil sætte på dagsordenen til glæde både for brugerne af de mange madmedier og kogebøger, der udgives, og i sidste ende for os som mælkebranche, når forbrugerne oplever en præcis, inspireret, faktuelt korrekt og velfungerende formidling i medierne,” forklarer Louise Poulsen om baggrunden for Mejeriforeningens interesse i at udbyde de fire mælkefaglige masterclasses.

Projektet er gjort muligt via midler fra Promilleafgiftsfonden.

Læs mere om de fire masterclasses her