Hvilke butikker er bedst til at sælge mejeriprodukter?

Landbrug & Fødevarer introducerer en ny pris, der skal hædre detailkædernes bedste mejeriafdelinger.

”Mejeriprodukter er en stor del af dansk madkultur og noget af det, vi er mest berømte for ude i verden. Derfor er det helt naturligt, at vi nu får en pris til de butikker, der er stærkest inden for mejeri.”

Med disse ord opridser seniorkonsulent i L&F, Lærke Kirstine Lund, baggrunden for at organisationen nu introducerer en ’Mejeripris’, som skal sætte fokus på detailkædernes indsats i mejerikøleren.

Landbrug & Fødevarer uddeler i forvejen lignende priser inden for kød, frugt og grønt samt kantiner.

Den nye pris uddeles i to kategorier; bedste mejeriafdeling i discount og bedste mejeriafdeling i supermarked/hypermarked. Ligesom til de øvrige priser skal der udpeges nominerede, der bedømmes ud fra en række kriterier, før de endelige vindere kåres til branchens store festdag, Fødevaredagen, den 12. oktober på Hindsgavl Slot.

En hyldest til håndværk og oplevelser
”Det er en god tradition, vi har startet her, der både hylder håndværket og dem, der forstår at gøre de daglige indkøb til en oplevelse for kunderne. For hvorfor ikke tænke mejeriafdelingen som et flagskib for butikkerne – det ville måske rykke salget”, siger Lærke Kirstine Lund.

”I USA er mejeriafdelingen ofte dagligvarebutikkernes forhave. Derovre er synet af både cremede og faste oste det første, der møder forbrugeren. For ikke at tale om de amerikanske versioner af skyr, A-38 og creme-fraiche,” fortsætter hun.

Interesserede dagligvarekæder kan indstille op til to favoritbutikker frem til den 2. juni 2016. Ugen efter inviteres de deltagende kæder til Axelborg i København, hvor de skal præsentere deres bud på en vinder foran en jury.

Mejeripris-juryen består af: Mogens Poulsen, Thise Mejeri, Mette Schacht Færch, Arla, Leif Jørgensen, Naturmælk, Lars Witt, Mejeriforeningen, Henrik Libak, Libak Retail og Lærke Lund, Landbrug & Fødevarer.

Læs mere om mejeriprisen på L&F-hjemmesiden ’Gode råvarer’.

Endnu en britisk mavepuster til mejerierne

Efter tirsdagens nej til May’s Brexit-aftale lever Danmarks 3,7 mia. kr. store mejerieksport til Storbritannien fortsat en usikker tilværelse.

Læs mere

Mejeriernes egne butikker giver uvurderlig forbrugerkontakt

22 af landets mejerier har deres egne udsalgssteder. Og det er et hit både hos kunderne og på mejerierne, som kan teste nye produkter henover disken. Nyeste skud på stammen er Mammen Mejeriernes ’Ost & Deli’, som fik en ’forrygende start’ i julemåneden.

Læs mere

Hold mælken og hovedet koldt

KRYSTALKUGLEN Frygt ikke for veganerbølgen, men kig selskaberne bag plantebaserede produkter i kortene og følg stoppet for aflivning af tyrekalve op med flere håndgribelige tiltag inden for dyrevelfærd og klima. Det er nogle af rådene til mejeribranchen fra to fremtidsforskere.

Læs mere