01. januar 2016

Fuld fart på foodservice

Salget af mejeriprodukter til foodservice bliver ved med at vokse. Ikke mindst de økologiske, hvor mejerierne melder om to-cifrede vækstrater.

Mens den generelle afsætning af mejeriprodukter på det danske marked er nogenlunde stabil, ser det anderledes ud indenfor foodservice-sektoren (storkøkkener, kantiner, restauranter m.m.). Her vokser salget markant år for år – ikke mindst når det er tale om ø-mærkede produkter.

Sådan lyder meldingen fra flertallet af de danske mejerier, som i disse dage (6.-8. marts) deltager i den store foodservice-messe, FoodExpo, i MCH Messecenter Herning. På dette års messe har man samlet økologien i hal E, hvor mejerierne Arla, Thise, Naturmælk og Øllingegaard deltager med hver sin stand.

”Vores salg af økologiske mejeriprodukter til foodservice steg med godt 10 pct. sidste år, og mit bedste gæt er, at væksten bliver nogenlunde den samme i år,” siger salgchef Steen Telsing, Arla Foodservice.

Han fortæller, at fremgangen dels bliver trukket af de store, offentlige produktionskøkkener, som skal leve op til en målsætning om mere økologi, dels af kantiner i større virksomheder – ikke mindst i København - hvor økologien bliver brugt til at differentiere sig og sende et signal om medarbejderpleje.

På Arlas øko-stand serverede man små anretninger, der skulle vise kunderne hvordan man kan opnå en fuldfed smag i en fedtfattig kost. Fx en grød af rug og byg med ingefærfløde og en topping af mandler og figner.

”Vi arbejder meget med at inspirere kunderne til at gøre maden mere spændende med enkle midler. Og på den måde vise, at man godt få økologi på tallerkenerne, uden at det koster ekstra,” fortæller Steen Telsing.

Målrettet indsats

På Thises stand har man valgt at sætte ekstra fokus på et lille udvalg af mejeriets specialoste – blandt andet Bernstein Grubé (gul ost) og Blå Grubé (blåskimmel), som er begge lagret i Hjerm Kalkmine.

”Ost og smør er de helt store produkter for os i foodservice. Salget er vokset rigtig pænt i de seneste fire-fem år, og i dag udgør foodservice omkring 15 pct. af vores omsætning,” fortæller mejeriets salgsdirektør Mogens Poulsen.

Han glæder sig samtidig over, at storsælgende produkter som Vesterhavsosten har været med til at skærpe interessen blandt storkunderne.

Naturmælk melder ligeledes om pæne vækstrater. Det lille sønderjyske økomejeri har i årevis arbejdet målrettet med at servicere foodservicekunderne, der efterhånden tegner sig for en ganske betragtelig del af mejeriets omsætning.

”Vi har gjort en dyd ud af at hjælpe alle typer kunder med at tilpasse emballager og udvikle de produkter, de efterspørger. Uanset om der er tale om den lokale børnehave eller en Michelin-restaurant i København,” fortæller mejerichef Leif Friis Jørgensen, Naturmælk.

Sjællandske Øllingegaard Mejeri præsenterer blandt andet en ny kuvertsmør og en ditto stikkelsbæryoghurt på sin stand i øko-hallen, hvor adm. direktør Steen Jespersen kan fortælle om fremgang efter nogle knap så lukrative år.

”Det går den rigtige vej. I øjeblikket ligger salget på indeks 180 i forhold til samme tidspunkt sidste år. Vi kan virkelig mærke en stigende interesse for både økologi og lokalt producerede fødevarer,” siger han.

Mejeriet leverer selv til en del kunder i lokalområdet, men sælger derudover gennem en af de store cateringgrossister.

Læs mere om FoodExpo her