01. januar 2016

Arla nedlægger 500 stillinger

STRATEGI Ny koncernledelse og nedlæggelse af 500 funktionærstillinger skal styrke Arlas muligheder på et stærkt konkurrencepræget mejerimarked.

Fredag fremlagde Arla en række markante ændringer i organisationen, som skal styrke værdiskabelsen og effektiviteten på et internationalt mejerimarked under pres: Ny koncernledelse og nedlæggelse af 500 funktionærstillinger (ud af 7.000) på tværs af alle markeder.

”Arla er vokset markant i de seneste år, både organisk og især via fusioner. Nu er vi i en situation, hvor der produceres mere mælk på globalt plan, og i Europa oplever vi et enormt pres på priserne og en meget lille vækst i efterspørgslen, hvilket betyder, at konkurrencen er benhård. Forbrugerne stiller større krav, og kunderne forventer bedre service, så vi er nødt til at være mere fleksible og omkostningseffektive for at forblive konkurrencedygtige. Derfor optimerer vi nu vores arbejdsgange for at forblive i toppen af listen over kundernes foretrukne samarbejdspartnere,” siger Arlas adm. direktør, Peder Tuborgh.

Ny koncernledelse

Forandringerne starter i Arlas topledelse. Peder Tuborgh har samlet et nyt Executive Management Team (EMT), hvor specifikke funktionsområder er repræsenteret, og hvor de kommercielle markeder er organiseret i to geografiske områder: Europa og International. Der er syv medlemmer i det nye team, en reducering fra de tidligere ni personer, og ansvarsområderne er fordelt på følgende måde:
- Peder Tuborgh, adm. direktør og ansvarlig for MMT (Milk, Members & Trading)
- Povl Krogsgaard, vice-adm. direktør og ansvarlig for Global Supply Chain
- Natalie Knight, koncernfinansdirektør (CFO)
- Ola Arvidsson, HR & Corporate Affairs
- Hanne Søndergaard, Marketing & Innovation
- Peter Giørtz-Carlsen, Europa
- Tim Ørting Jørgensen, International

600 mio. kg mere mælk i 2016

I de kommende uger vil det nye Executive Management Team sammensætte deres respektive teams for bedst muligt at levere forretningsplanen for 2016 og strategien frem mod 2020. Det forventes, at den nye organisation vil være på plads senest 1. april.

”Vi står over for en krævende opgave med at håndtere og forædle yderligere 600 mio. kg mælk i 2016 og samtidig beskytte Arlas indtjening. Derfor forventer jeg, at vi har den nye organisation på plads så hurtigt som muligt – uden at tabe fart undervejs,” siger Peder Tuborgh.

Den ændrede organisation betyder samtidig, at landedirektør for Arla Danmark Tomas Pietrangeli skifter til jobbet som landedirektør for Arla i Storbritannien. Ny landedirektør for Arla Danmark bliver Jakob Bernhard Knudsen, der kommer fra rollen som marketingdirektør i Arla Danmark.

Læs mere i pressemeddelelse fra Arla.