01. januar 2016

”En solid præstation under vanskelige vilkår”

ÅRSREGNSKAB Arlas omsætning faldt i 2015 med 3,3 pct. til 76,5 mia. kr. – helt i tråd med forventningerne, meddeler selskabet. ”Vi vidste af 2015 ville blive et hårdt år på alle markeder,” lyder det fra Arlas adm. direktør, Peder Tuborgh.

Arla offentliggjorde i dag et årsregnskab, der viser et fald i selskabets omsætning på 3,3 pct. til 76,5 mia. kr. I en pressemeddelelse understreger selskabet, at det er helt i tråd med forventningerne. 2015 var udsædvanligt et hårdt år.

’Arla leverede en solid præstation i 2015 under vanskelige vilkår for hele den globale mejeribranche’, skriver selskabet og peger på, hvordan en øget mælkeproduktion i Europa kombineret med mindre efterspørgsel fra Kina samt den russiske embargo sendte verdensmarkedspriserne nedad. I den situation styrede Arla ’gennem denne globale krise ved at flytte mere af sin mælk over i værdifulde varemærker, styrke sine markedspositioner og nedbringe omkostningerne’, som det hedder i pressemeddelelsen.

Priser under pres

"Vi vidste, at 2015 ville blive et hårdt år på alle markeder, og det var det. Priserne på mejeriprodukter globalt var under pres hele året, og det har alle mælkeproducenter mærket konsekvenserne af. Det påvirkede også Arlas mælkepris til ejerne og vores omsætning i 2015. Når det er sagt, så lykkedes Arla med at gennemføre de opgaver og forandringer i forretningen, som vi havde sat os for i et år, hvor hele mejeribranchen stod over for store udfordringer," siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh i en kommentar til årsregnskabet.

"Vi har arbejdet intenst på at minimere effekten fra de negative globale tendenser ved at reducere omkostningerne og fastholde og forbedre vores markedspositioner i Europa, samtidig med at det er lykkedes os at skabe nye markedspositioner for vores brandede produkter uden for EU."

Lavere resultat som forventet

Arla-koncernens nettoresultat i 2015 udgør EUR 295 mio., hvoraf Arla Foods ambas resultatandel udgør EUR 285 mio. (DKK 2,1 mia.), hvilket svarer til 2,8 pct. af koncernens omsætning. "Normalt er det vores mål, at nettoresultatet skal ligge på 3 pct. af vores omsætning, men i august sidste år blev bestyrelsen enig om at justere målet fra 3 pct. til intervallet 2,7-3,0 procent af omsætningen. Det gjorde vi til fordel for acontomælkeprisen og for at støtte vores andelshavere i deres meget vanskelige økonomiske situation, som er skabt af den globale nedgang i mælkepriserne," siger Arla Foods’ bestyrelsesformand, Åke Hantoft.

Arlas repræsentantskab vil beslutte, hvordan nettoresultatet skal disponeres, når de mødes næste gang den 23.-24. februar.

Læs mere om Arlas årsregnskab her