01. januar 2016

Røde tal på Øllingegaard

REGNSKAB Markant vækst i omsætningen og et minus på bundlinjen på det sjællandske øko-mejeri.

Ølligegaard Mejeri kunne i 2013/14 notere en vækst i omsætningen på næsten 25 pct., men på trods heraf endte regnskabsåret med et underskud på 4,89 mio. kr. for det økologiske mejeri.

Ifølge mejeriets adm. direktør, Steen Jespersen, skyldes det negative resultat primært to forhold:

”For det første lykkedes det ikke for os at komme igennem med prisstigninger på vores produkter i samme takt, som mælkeprisen steg frem til foråret 2014. For det andet var vores produktion ikke gearet til den øgede afsætning, så vi havde problemer med at følge med. Vi har derfor investeret i nyt produktionsudstyr sidste efterår, så det er vi i fuld gang med at rette op på.”

Satser på foodservice

Steen Jespersen konkluderer, at nøglen til sorte tal på mejeriets bundlinje først og fremmest hedder ’mere effektiv produktion’.

”Men det er ikke fordi, vi ønsker at blive ret meget større, for vores produktion skal fortsat bestå af nicheprodukter. Det, vi fortsat arbejder på, er at få flere forskellige kundeplatforme fx inden for foodservice og fødevareindustrien.”

Øllingegaard er ejet af Solhvervfonden, som er Danmarks største økologiske erhvervsdrivende fond, og som flere gange har tilført mejeriet kapital for at sikre den videre drift.