01. januar 2016

En dag i ostens tegn

BLOGGERE Kampagnen Ost & Ko inviterede madskribenter på den store oste-tur.

26 madbloggere og -journalister fik sig både en stor oplevelse og en masse ny viden om danske oste, da Ost & Ko den 3. november inviterede på en 15 timer lang tur i ostens tegn. Turen startede kl. 8 i København, og den var i bogstaveligste forstand en jord-til-bord-oplevelse. Første stop var nemlig et besøg hos en sjællandsk mælkeproducent; derfra gik turen til Nørup Mejeri, hvor mejeriejer Jens Beierholm fortalte om mejeriet og privatmejeriernes osteproduktion. Over middag landede deltagerne i Herning, hvor International FOOD Contest (IFC) satte prikken over ostedagen.

Håndværk og innovation

”Formålet med arrangementet var at fortælle en masse gode historier om dansk ost,” siger marketing manager i Mejeriforeningen Lars Witt Jensen. Som ansvarlig for den EU-støttede kampagne Ost & Ko, der skal øge danskernes forbrug af de gule hverdagsoste, havde han tilrettelagt dagens program.

”Det kan let blive kedeligt, når det handler om danbo-oste, så vi havde lagt vægt på at fortælle både om håndværket bag ostene og især om al den innovation, der sker inden for gul ost.”

På IFC fik madskribenterne derfor fortalt historierne om tre forskellige oste: John Günther fra Arla Unika fortalte om råmælksosten Kry; Mogens Poulsen fra Thise Mejeri om Vesterhavsosten, og Leif Friis Jørgensen fra Naturmælk om Høosten.

Derudover blev deltagerne introduceret til IFC og Mejeribrugets Gourmetpris, de fik et mini-kursus i smagssensorik specielt i forhold til ost, og endelig gav en sommelier et praktisk indblik i, hvordan oste kan skifte smag alt efter, hvilke drikkevarer der bliver serveret til.

Fascinerede af spændvidde

”Vi har fået nogle virkelig positive tilbagemeldinger fra deltagerne. De blev meget fascinerede af den spændvidde, der er inden for dansk ost, og ikke mindst IFC var en stor oplevelse for alle,” fortæller Lars Witt. Han kunne allerede dagen efter turen konstatere, at bloggernes ostehistorier var nået vidt omkring på de sociale medier. En af de tilfredse deltagere på turen var madskribent Mira Arkin.

”Jeg kunne sagtens have brugt mere tid på IFC – det var simpelthen et mekka for fødevarer, og det var inspirerende at møde nogle mennesker, der er så passionerede omkring deres produkter. Jeg synes især, det var interessant at opleve gourmet-produkterne. Der var mange rigtig gode produkter, og jeg håber, at det ikke kun bliver restauranterne, men også forbrugerne, der får glæde af dem,” siger Mira Arkin.