01. januar 2016

Arla: Rekordindtjening i 2014 trods modgang i sidste halvår

ÅRSREGNSKAB Mens starten af 2014 var præget høje priser og medvind på de globale mejerimarkeder, blev det sidste halvår ramt af prisfald, reduceret eksport til Kina og russisk embargo. Samlet set kommer Arla dog ud af 2014 med en omsætningsfremgang på 5,5 mia. kr. til 79, mia. kr. og en rekordhøj indtjening til andelshaverne.

Sjældent har et regnskabsår været delt i to så modsatrettede halvdele. I første halvdel af 2014 var der stærk økonomisk medvind på de globale markeder, og det bragte Arla ind i sommeren med rekordhøj mælkepris til andelshaverne i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxembourg og Holland.

Så ændrede tingene sig. Medvind blev til modvind i takt med, at det globale udbud af rå mælk oversteg efterspørgslen. Forbruget i Kina tog af, og lagrene var fulde. Og modvinden blev endnu kraftigere, da Rusland udstedte et importstop for bl.a. mejeriprodukter fra EU.

Omsætning og indtjening højere end nogensinde før

Samlet set kommer Arla dog ud af 2014 med en rekordhøj omsætning og indtjening. Omsætningen steg således fra 73,6 mia. kr. til 79,125 mia. kr., mens den såkaldte ’Arlaindtjening’ (som afspejler den værdi, selskabet har skabt for hver kg mælk leveret af andelshaveren), endte på 3,11 kr./kg (41,7 eurocent/kg) mod 3,05 kr./kg i 2013.

Arlas resultat for 2014 blev 2,4 mia. kr., svarende til det fastsatte mål på tre pct. Arlas repræsentantskab vil på et møde 25.-26. februar tage stilling til, hvordan resultatet skal fordeles.

“I et år, som har været en sand rutsjebanetur for den globale mejeribranche, har Arlas stærke varemærker og stramme styring af omkostninger gjort os i stand til at få mest muligt ud af opsvinget og forblive konkurrencedygtige i det faldende marked. Den rekordhøje Arlaindtjening på 41,7 eurocent i 2014 bekræfter dette, men giver samtidig ikke det fulde billede af et år, hvor mælkepriserne var meget lavere ved slutningen af året end ved starten. Markedsforhold og det russiske importstop gør den økonomiske situation vanskelig for vores ejere, men vi har arbejdet hårdt for at minimere effekten af dette. Det har vi gjort ved at holde fast i vores strategi, som fokuserer på at skabe vækst udenfor Europa og samtidig styrke Arla på vores europæiske kernemarkeder,” siger Arlas adm. direktør Peder Tuborgh i en pressemeddelelse. 

Stærke varemærker

Stigningen i selskabets omsætning til 79,1 mia. kr. bunder i vid udstrækning i en samlet organisk vækst på 6,7 pct. Arlas strategiske globale brands Arla®, Lurpak® and Castello® tegner sig for en samlet volumenvækst på 2,2 pct.

“Arlas strategiske varemærker er vokset i et europæisk marked, der ellers stagnerer eller går tilbage. I hele 2014 har vi arbejdet hårdt på at flytte mælk over i værdiforædlede varemærke-produkter. Det har vi blandt andet gjort ved at tilbyde vores kunder et styrket produktsortiment gennem øget innovation. Vi har aldrig før haft så fast et greb om vores omkostninger. Vores ejere gav os mere mælk i 2014, og vi håndterede de ekstra mængder uden at øge vores industrisalg, og selskabet er klar til at løfte yderligere 500 mio. kg. ejermælk over i værdiforædlede produkter i 2015,” siger koncernfinansdirektør Frederik Lotz.

Vækst på internationale markeder
Arla fortsætter således med at flytte mælk over i varemærke-produkter, men selskabet arbejder også hårdt på at sende de produkter ud på nye markeder. Arla’s internationale forretning og ingrediensforretningen Arla Foods Ingredients havde endnu et stærkt år med voksende muligheder.

“Vores internationale forretning voksede med 14 pct. på trods af det russiske importstop. Der har været vækst i Kina, og vi er vokset med 20 pct. i Mellemøsten og Afrika. I 2014 begyndte vi at etablere os på nye markeder i Asien og Afrika, og i 2015 fortsætter vi arbejdet med at komme ind på nye markeder, hvor der er stigende efterspørgsel efter sikre og kvalitetsrige mejeriprodukter,” siger Frederik Lotz.

Selvom Danmark stadig er det land, der leverer mest mælk til Arla, er Storbritannien fortsat det enkeltmarked, som leverer den største omsætning, efterfulgt af Sverige og Tyskland.

Uforudsigeligt marked i 2015

2014 viste en ekstrem volatilitet i de globale mælkepriser. Af samme grund offentliggør Arla ikke nogen forventninger til omsætning og Arlaindtjening i 2015, meddeler selskabet.

“Den globale mejeribranche har aldrig været så uforudsigelig som nu, men vi tror på, at vores strategi er den rigtige til at drive os fremad. Vi fortsætter med omhyggeligt at strømline forretningen og styre omkostningerne, mens vi samtidigt investerer betydelige summer i markedsføring og udvikling af nye produkter. Arlas succes i 2015 vil blive defineret af vores evne til at håndtere større mælkemængder. Vi vil lægge ekstra kræfter i at vise kvaliteten i vores produktsortiment og vores positioner, så vi står stærkt, når markedet vender,” siger Peder Tuborgh.

Årets resultat blev fremlagt for Arlas bestyrelse tirsdag 17. februar. Det fremlægges til endelig godkendelse af Arlas repræsentantskab ved deres møde i Nyborg 25.-26. februar. Herefter offentliggøres Arlas årsrapport.

Arla. Nøgletal 2014:

Omsætning: 79,1 mia. kr.
Arlaindtjening: 3,11 kr./kg
Resultat: 2,4 mia. kr.
Antal andelshavere: 13.413
Samlet mælkeindvejning fra andelshavere: 11,738 mia. kg.