01. januar 2016

Solidt fodfæste i Kina

Sidste år rundede Arlas eksport til Kina en mia. kr. Målet er at nå op på 3,5 mia. kr. inden 2017

At Arla er kommet godt fra start på det kinesiske mælkemarked, kan næppe være forbigået nogens opmærksomhed. Hen over vinteren og foråret har medierne kastet sig over historien med en interesse, som Frede Juulsen, direktør for Arlas aktiviteter i Kina, synes har været lige i overkanten.

Ikke desto mindre kalder han selv 2013 for ’et godt år’, og det er vel også en meget passende betegnelse, når eksporten blev på en mia. kr. og væksten på 60 pct. Men det skulle gerne blive endnu bedre.

”Målet er, at vores salg i Kina skal stige til mindst 3,5 mia. kr. inden 2017. Foreløbig er det lykkedes Arla at få fodfæste på det kinesiske marked, og vi har de rigtige partnere, samtidig med at vi kender markedet. Derfor mener jeg, at målet er realistisk,” fastslår Frede Juulsen.

’Vinderprodukt’ skal bane vejen

Selv om Arla eksporterer mange forskellige mejeriprodukter til Kina, er det to produkttyper, der indtil videre trækker det store læs: Mængdemæssigt fylder UHT-mælk mest, mens mælkepulver, blandt andet i form af økologisk spædbørnsernæring, tæller mest på omsætningen.

Der skulle dog gerne sælges mange flere mejeriprodukter med Arlas navn på, og ifølge Frede Juulsen er det lige nu selskabets største (og sværeste) opgave at bygge Arla-mærket op.

”Vi skal helst finde frem til et produkt, der virkelig kan slå igennem og gøre Arla-mærket kendt blandt de kinesiske forbrugere. Når det lykkes, er grunden lagt for nye produkter,” forklarer han.

Hvad ’vinderproduktet’ bliver vides ikke, men Frede Juulsen spår økologiske mejeriprodukter en god fremtid, fordi økologi imødekommer kinesernes ønske om naturlige, rene og sunde produkter. De er ganske vist også dyrere, men:

”I forvejen eksporterer Arla stort set kun forædlede mærkevarer til landet, og derfor passer økologi godt ind i forretningen,” siger Frede Juulsen.

Måske bliver ’vinderproduktet’ udviklet på Arlas nye innovationscenter i Beijing, hvor danske og kinesiske mejerister og innovationsspecialister skal udvikle mejeriprodukter – især oste – specielt tilpasset de kinesiske forbrugere.

Tillid er nøgleordet

Frede Juulsen tror ikke på, at de høje vækstrater vil fortsætte fremover. Han mener dog heller ikke, at der – set med danske øjne – er risiko for, at kineserne vil blive i stand til at forsyne sig selv med mejeriprodukter de næste mange år.

”Kina har 20 pct. af verdens befolkning, men kun syv procent af klodens landbrugsjord, og oven i det slås de med blandt andet vandmangel og forurening,” forklarer han.

Han har derfor ingen betænkeligheder ved, at Arla hjælper kineserne både på mejerierne i forhold til teknologi og oplærer bønderne i mælkekvalitet og hygiejne.

”Alle er interesserede i, at de kinesiske forbrugere har tillid til produktet mælk. Forbrugerne er stadig mistænksomme efter melaminskandalen i 2007. En ny skandale vil helt sikkert få efterspørgslen til at falde, og det vil faktisk påvirke mejeriindustrien og dermed mælkeprisen negativt i hele verden.”

Arla arbejder selv med at skabe tillid til selskabets produkter ved at gøre det let for forbrugerne at få oplysninger om både produktet og selskabet. Det sker typisk ved, at forbrugeren scanner en kode på emballagen.

FAKTA OM…

… eksportprodukter og Arla-mejerier

Mælkepulverfabrikken Arinco sender en stor del af sin produktion til Kina, mens Esbjerg Mejeri og Pronsfeld, et af Arlas tyske mejerier, leverer UHT mælk. Derudover eksporteres der blandt andet Lurpak smør fra Holstebro Mejeri og smelteost med henholdsvis banan- og jordbærsmag fra Birkum Ost. Flere ostemejerier leverer små mængder specialoste til internationale supermarkeder i de største byer.

… medarbejdere

I Danmark beskæftiger ca. 16 medarbejdere sig udelukkende med Kina. Desuden har Arla otte medarbejdere udstationeret i Kina samt en voksende lokal organisation sammen med partneren Mengniu, som fokuserer på Arlas forretning.

… Arla i Kina

Arla indgik i 2006 et joint venture med Kinas største mejeriselskab Mengnui om lokal produktion af mælkepulver i Kina. Siden har Arla trukket sig ud af produktionen og fokuserer nu på salg af produkter, der produceres på Arlas mejerier i Europa. I 2012 købte Arla sig ind i Mengniu, og sammen med den kinesiske partner Cofco (en af Kinas største importører af mejeriprodukter) ejer Arla nu 20 pct. af selskabet. Siden 2013 har Mengniu markedsført og solgt Arlas produkter i Kina, og i løbet af 2013 kom produkterne ud i cirka 8.000 kinesiske butikker.