01. januar 2016

Lokalpatrioter med næse for at lave ost

FREMGANG I det nordvestlige Tunesien har en gruppe osteproducenter skabt udvikling og arbejdspladser i området. De små lokalmejerier medvirker i et dansk-tunesisk projekt, som skal forbedre mælkeproduktionen i det nordafrikanske land.

Hvordan skaber man en succes?

Ved at fokusere på organisation, kvalitet og sine lokale rødder. Det siger tunesiske Wassim Bedouhech, daglig leder af mejeriet Valkyrie, hvis 14 forskellige gede- og komælksoste kan fås over hele landet til trods for placeringen i et afsides hjørne af det nordvestlige Tunesien.

”Geografien betyder ikke det store, hvis man forstår at lave nogle ordentlige produkter. Forskellen på os og en stor del af vores konkurrenter er kvaliteten. Mens mange ikke skeler så meget til, hvem der leverer mælk, og hvordan dens tilstand er, har vi faste aftaler med en række lokale landmænd om at få leveret mælk af en høj kvalitet. Til gengæld giver vi en bedre pris – 2,65 kr. literen – for mælken, mens mælkeindsamlingscentrene kun giver statens fastsatte literpris på 2,47 kr.,” forklarer Wassim Bedouhech og tilføjer:

”Desuden koncentrerer vi os om at lave ost i stedet for at sprede vores produktion. Vi har kun har fokus på én ting: Osteproduktion.”

Rollemodel i projekt

Wassim Bedouhechs indstilling har sammen med Valkyries succes, medvirket til, at det syv år gamle familieejede mejeri er med som rollemodel i det treårige projekt ’Økonomisk udvikling og jobskabelse i den tunesiske mælkesektor’. Det drives af et samarbejde mellem det tunesiske Center for Husdyrbrug og græsning og Videncentret for Landbrug (VFL).

”Valkyrie kan vise andre, hvordan man kan nå langt ved at sætte nogle høje standarder, der samtidig både skaber arbejdspladser og gode rammer for de lokale mælkeproducenter. Desuden har mejeriet adgang til et stort marked uden for regionen. På den måde er Valkyrie et vigtigt led i værdikæden,” siger det dansk-tunesiske projekts leder Birgitte Wiedemann Daabeck, international seniorrådgiver for VFL.

Basis for produktion på højt niveau

Hun ser et stort potentiale i den tunesiske mælkesektor.

”Strukturerne er til stede, så der er en god basis for at videreudvikle en produktion, der allerede er på et relativt højt niveau. Derfor vil det ikke være dyrt for en dansk virksomhed at forsøge sig med en ’prøveballon’ og se, om den fungerer hernede,” siger Birgitte Wiedemann.

Ud over at nævne Tunesiens politiske stabilitet – landet afholdt to fredelige og internationalt anerkendte valg i efteråret – kalder hun den lille nation for centralt placeret. Både i forhold til Europa og det nordafrikanske marked, som tegner sig for 10 pct. af verdensmarkedets efterspørgsel på mælk.

”Der er to timers flyvning til Frankfurt, og i nabolandene Algeriet og Libyen, som stort set ikke har nogen mælkeproduktion, er der stort behov for mælk,” påpeger Birgitte Wiedemann Daabeck.