01. januar 2016

Frozen yogurt vælter ud over Danmark

TREND På bare to år har yoghurt-is spredt sig fra et par københavnske butikker til 18 byer på tværs af landet. Ny byrumskultur og kombinationen af sundhed og god smag ligger bag succesen, forklarer ekspert.

Blåbærisen klemmer sig i en tyk stråle ned i koppen og lægger sig oven på mangoisen. Efter et hurtigt kig ned over de omkring 60 forskellige toppings falder valget på kiwi og melon, som bliver strøet ud over isen.

Karoline Edelvang, 25, har lige blandet sin første yoghurt-is i My Fro’Yo Cup på Nørrebro i København og er nu godt i gang med at smage:

”Jeg har været lidt skeptisk, når jeg er gået forbi, men det smager faktisk rigtig friskt og godt. At der ikke er så mange kalorier i, betyder ikke så meget for mig, det er smagen, der er vigtig, og så er det sjovt, at man kan bygge sin egen is.”

I løbet af bare to år har yoghurt-is udviklet sig fra at være et københavnsk niche-produkt til at være et landsdækkende modefænomen. I dag er der åbnet butikker med yoghurt-is i mindst 18 danske byer hele vejen på tværs af landet. Men især i København og Aarhus har fænomenet bidt sig fast, og her er der åbnet en lang række frozen yoghurt-butikker i løbet af de seneste to somre.

Hård konkurrence om kunderne

Sommeren 2014 har været perfekt til issalg, men hos My Fro’Yo Cup var sommeren 2013 bedre, fordi konkurrencen dengang var mindre hård, fortæller ejer Jan Michelsen, der selv har et par nye butikker på vej i både Københavnsområdet og i Jylland:

”Det har spredt sig som løbeild på bare to sæsoner, og nu vælter det frem med butikker. Drengene kommer her primært for isen, mens pigerne pynter løs af de mange forskellig toppings,” siger Jan Michelsen:

”Alle vores kunder kommer for smagen, men at det samtidig er et kalorielet alternativ, er helt sikkert også en del af forklaringen på den store succes.”

Yoghurt-is båret frem af ny byrumskultur

Smagen er uden tvivl afgørende for, om nye trends bidder sig fast, forklarer Jon Fuglsang, der er madsociolog på Professionshøjskolen Metropol. Men derudover rammer yoghurt-is lige ned i en landsdækkende trend:

”Der er opstået en kultur om at være forbruger i byrummet, hvor man tager ud i byen og forbruger relativt billige ting. Det kan være et alternativ til at tage på café. Før mødte man hinanden til en kop kaffe, men nu har folk måske behov for alternativer. Der passer yoghurt-is ret godt ind."

Frozen yoghurt er kommet for at blive

Den eksplosive fremgang for yoghurt-is kan ifølge Jon Fuglsang ikke fortsætte, men selvom der måske er en nedtur i vente, er han overbevist om, at vi også i fremtiden vil se butikker med yoghurt-is rundt om i landet:

”Spørgsmålet er, om frozen yoghurt er den nye cup-cake, som er helt død efter nogle år, hvor det var fantastisk hypet. Her tror jeg ikke, at yoghurt-is dør helt, for det er trods alt et produkt, der har noget nyt at byde på. Det rammer ret godt ned i en konkret målgruppe, som ikke mener, at deres stræben efter sundhed skal tynge deres nydelse.”

FAKTA

Yoghurt-isen breder sig

De første frozen yoghurt-butikker åbnede i København i 2008-09, men de måtte lukke kort tid efter. I 2012 forsøgte en række nye iværksættere at sælge frozen yoghurt, og denne gang gik det bedre.

Der er i dag isbutikker med yoghurtis flere steder i København og i 17 andre større byer i landet.

I følgende byer er der – indtil videre – åbnet en frozen yogurt-butik: København, Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg, Roskilde, Horsens, Vejle, Kolding, Middelfart, Randers, Haderslev, Silkeborg, Frederikssund, Lyngby, Rødovre, Ballerup, Hillerød